Ford Bronco byl od počátku vyvíjen s ohledem na dobrodružství daleko od zpevněných silnic. Proto nabízí unikátní a praktické prvky jako odnímatelné dveře, integrované body pro montáž příslušenství nebo snadno čistitelné materiály.
Původní Ford Bronco se ve Spojených státech začal prodávat v roce 1966. Inspirací k jeho vzniku byly nezdolné vojenské vozy Ford, stejně jako sportovní duch Mustangu. Výsledkem byl robustní lehký sportovně-užitkový automobil s pohonem všech kol, jehož volnočasový potenciál přispěl ke zrodu zcela nové kategorie tzv. dobrodružných terénních vozů. Samotná první generace našla ve Spojených státech více než 200 tisíc zákazníků. Celkově se v letech 1966 až 1996 vyrobil více než milion vozů Bronco, rozložený do pěti generací.
V pořadí šestá generace byla na severoamerický trh uvedena poprvé pro modelový rok 2021 a slavné jméno Bronco se jejím prostřednictvím vrátilo po téměř pětadvaceti letech od ukončení prodeje generace páté. Evropští příznivci legendárního zástupce značky Ford si museli počkat o trochu déle a například na český trh dorazil až v průběhu roku 2023 ve striktně omezených počtech. Zájemci o nové Bronco si zde mohou vybírat mezi variantami Outer Banks a Badlands se specifickými exteriérovými detaily a nabídkou rozmanitého příslušenství.
Nové dobrodružství
Design nového Fordu Bronco je inspirován schopnostmi, zábavným charakterem a aurou svobody, vlastnostmi příznačnými pro původní model. Tým designérů nejprve vytvořil digitální sken vozu z první generace ve skutečné velikosti, aby zajistili, že charakteristické proporce a okamžitě rozpoznatelný tvar se podaří přenést i na nový model. Krátké převisy a výrazné funkční linie udělují vozu nezaměnitelný vzhled, ale zároveň přispívají i k jeho výjimečným terénním schopnostem.
Přídi dominuje široká maska s ikonickými kruhovými světlomety. Hranaté tvary karoserie umožňují řidiči vidět, kde vůz končí, a výrazně tak usnadňují manévrování mezi překážkami v terénu. Bronco má také mnoho jednoduchých, ale důmyslných detailů, jako jsou terénní mířidla, což jsou vyvýšené části na horní straně předních blatníků, které lze zároveň použít jako vázací body s nosností až 68 kilogramů.
Odnímatelná pevná střecha s odhlučněným stropem je rozdělená na čtyři samostatné díly. Všechny dveře lze s použitím jediného nástroje zcela demontovat za pouhých osm minut, aby si posádka mohla při jízdě v terénu dopřát ještě více svobody na čerstvém vzduchu a řidič měl ještě lepší výhled.
Robustní i komfortní
Design interiéru je v souladu s odolným a účelným exteriérem vysoce funkční, nabitý technologiemi, ale zároveň robustní a navržený tak, aby dobře snášel používání v nepříznivých podmínkách. Palubní deska ve svém designu zrcadlí první generací, barvy jsou inspirovány přírodními paletami i outdoorovým vybavením.
V palubní desce i středové konzole jsou integrovaná madla, aby se měl spolujezdec při jízdě v terénu vždy čeho držet. Středová konzola je vybavená podložkou pro bezdrátové nabíjení, zkonstruovanou tak, aby udržela mobilní telefon na místě i v extrémních úhlech náklonu, povrchy jsou otíratelné a fyzické spínače v kabině jsou utěsněny silikonem a opatřeny pryžovými dotykovými ploškami, aby byly chráněny před povětrnostními vlivy a snadno se čistily.
Přestože je Bronco stavěno do těch nejtěžších podmínek, v oblasti komfortu nedělá kompromisy. Přístrojový štít je částečně tvořen osmipalcovým TFT displejem a na 12palcové středové dotykové LCD obrazovce běží nejnovější generace komunikačního a zábavního systému SYNC 4, který se díky bezdrátovým aktualizacím Ford Power-Up bude v průběhu času dále zlepšovat.
Připraven na vše
Původní Ford Bronco si díky svým pozoruhodným terénním schopnostem vysloužil přezdívku G.O.A.T. (angl. koza, tedy zvíře proslulé schopností suverénního pohybu v příkrém terénu), vzniklou složením slov Goes Over Any Type of Terrain (zvládne terén jakéhokoliv druhu). Podobně vynikající výkony v náročných podmínkách přináší i nová generace.
Nenucenou dynamiku na silnici i v terénu zajišťuje motor 2.7 EcoBoost V6, přeplňovaný dvěma turbodmychadly a vybavený přímým i nepřímým vstřikováním paliva. Dosahuje nejvyššího výkonu 246 kW (335 k) a točivého momentu 563 N.m. Sériově montovaná desetistupňová samočinná převodovka zajišťuje plynulý přísun pohonné síly na silnici i v terénu.
V provedení Outer Banks je Bronco vybaveno dvoustupňovou elektronickou rozvodovkou, takže mezi standardním a redukovaným převodem lze přepínat stiskem tlačítka, a to i během jízdy. Verze Badlands přidává uzávěrku předního diferenciálu a systém umožňující rozpojení předního stabilizátoru, který zajišťuje maximální křižitelnost náprav. Navíc má dvoustupňovou elektromechanickou rozvodovku se samočinným režimem, v němž systém přepíná mezi pohonem dvou a čtyř kol podle potřeby.
Technologie pro každý den
Díky inteligentním technologiím pohonu jsou schopnosti Fordu Bronco přístupné jak začínajícím dobrodruhům, tak zkušeným vyznavačům jízdy mimo asfalt. Základem off-road technologií je Terrain Management System, který usnadňuje výběr nejvhodnějšího jízdního režimu pro aktuální podmínky.
Pozornost si zaslouží i Trail Toolbox, sada sofistikovaných terénních technologií, které řidiče podporují a umožňují mu bez obav vyzkoušet možnosti vozu. Systém Trail Control funguje podobně jako tempomat, což znamená, že řidič může zvolit rychlost až do 31 km/h a vozidlo automaticky řídí akceleraci a brzdění tak, aby udržovalo zvolenou rychlost, zatímco řidič se soustředí na směrové vedení vozu v obtížném terénu.
Systém Trail Turn Assist zmenšuje poloměr zatáčení při manévrování v terénu až o 40 procent. Systém Trail One-Pedal Drive pak umožňuje zrychlovat a zpomalovat pouze prostřednictvím plynového pedálu, což řidiči při jízdě v náročných podmínkách usnadňuje přesnou regulaci rychlosti. Součástí stabilizačního systému AdvanceTrac jsou také funkce ochrany před převrácením a stabilizace přívěsu. Celkově je Ford Bronco ideálním společníkem i do těch nejnáročnějších podmínek.
Text: Ondřej Pavlůsek Foto: Ford