Ferrari Roma La Dolce Vita Romana
Ferrari se v současnosti pyšní opravdu pestrou paletou standardních modelů, kterou rozšiřuje právě atraktivní kupé Roma. Tento benjamínek se v rodinné hierarchii řadí na nejnižší stupínek po bok modelů Portofino a GTC4Lusso T, v jejichž přídích se ukrývají vidlicové osmiválcové motory. Nad nimi pak stojí supersportovní vozy F8 Tributo a F8 Spider s osmiválcovými motory před zadní nápravou spolu s cestovním dvanáctiválcovým GTC4Lusso T. Vrchol představuje hybridní hypersport SF90 Stradale spolu s exkluzivními modely 812 GTS a 812 Superfast, v jejichž přídích pracují pro značku Ferrari tradiční vidlicové dvanáctiválce.
Ve stopách slavné minulosti
Sportovní elegance vozů značky Ferrari z šedesátých let se stala inspirací pro návrh karoserie nového modelu Roma. Tým designérů pod vedením Flavia Manzoni ho oživil ve Ferrari Styling Centre linie dnes již klasických vozů a nenásilně je zakomponoval do moderního automobilu pro jednadvacáté století. Ferrari Roma se díky tomu pyšní velmi ladně působící siluetou a při vývoji byla velká pozornost věnována i aerodynamickým vlastnostem vozu. Na zádi se díky tomu ukrývá výsuvný́ spoiler, který́ má tři stupně nastavení a při využití nejvyššího z nich generuje kolem 95 kilogramů aerodynamického přítlaku při rychlosti 250 kilometrů v hodině.
Štíhlou a nízkou příď zdobí maska s negativním sklonem, kterou rámují adaptivní LED světlomety s výrazným pruhem pro denní svícení. Kabina je pro vůz tohoto typu tradičně posunuta k zadní nápravě, což spolu se splývavou linií střechy umocňuje sportovní styl. Zadní partie pak potěší čistotou svých tvarů, z nichž téměř jako drahokamy vystupují koncová světla.
Člověk a stroj
Kabina modelu Roma využívá koncept, který́ samotná automobilka Ferrari uvádí jako 2+. To znamená, že prostor pro posádku se neomezuje pouze na řidiče a jeho spolujezdce, ale nabízí i dvojici nouzových sedadel ve druhé řadě. Pozornost se však soustředí především na dvojici usazenou na předních sedadlech – právě s ohledem na ni byl navržen interiér, který́ vizuálně působí dojmem dua samostatných buněk, jejichž tvarové řešení ovšem nabízí podobně příjemnou kombinaci elegance a sportu jako exteriér automobilu. Samozřejmostí je pak čalounění, které kombinuje jemnou kůži frau s alcantarou a doplňky obložení z uhlíkových vláken a leštěného hliníku. Ferrari vedle designu, použitých interiérových materiálů a jejich zpracování vyzdvihuj multifunkční volant a osazení palubní desky moderními displeji. Přímo před řidičem je tak umístěna šestnáctipalcová obrazovka, na níž se zobrazují všechny důležité provozní informace, zatímco displej s uhlopříčkou 8,4 palce na středové konzoli umožňuje ovládání multimediálního systému i klimatizace. Na přání je k dispozici ještě třetí, o něco větší dotyková obrazovka, která může být umístěna přímo před spolujezdcem. Ta nabízí zobrazení různých údajů o výkonech vozu a může být využita i pro interakci s palubním systémem výběru hudby i satelitní navigace a ovládání klimatizace.
Moderní plnokrevník
Ferrari Roma ve své přídi ukrývá kompaktní přeplňovaný́ osmiválec, který́ je členem rodiny pohonných jednotek pyšnících se již čtyři roky po sobě prestižním oceněním International Engine of the Year. Motor novinky poskytuje z objemu 3 855 kubických centimetrů nejvyšší výkon 620 koní a točivý́ moment 760 newtonmetrů. Tyto hodnoty míří k zadním kolům prostřednictvím osmistupňové dvouspojkové převodovky s možnostmi automatického i manuálního řazení, a to prostřednictvím pádel pod volantem.
Samozřejmostí je pro moderní automobil z Maranella armáda elektronických asistenčních systémů, která bdí nad dokonalou ovladatelností vozu za všech okolností. Ferrari Roma pak svému řidiči nabízí mimo jiné i možnost volby z několika jízdních režimů přizpůsobujících vlastnosti vozu daným podmínkám a potřebám. Jízda může být díky nim zaměřena například na komfortní, nebo naopak sportovní styl.
Autor: Ondřej Pavlůsek