Ford Mustang Mach 1 se zrodil na konci šedesátých let dvacátého století a stal se prakticky přes noc jedním z nejatraktivnějších a nejžádanějších zástupců této modelové řady. Za popularitu tehdy vděčil dynamickému vzhledu, jemuž odpovídaly i nabízené jízdní výkony.
Platí to i v případě jeho nejnovější podoby, v níž je od léta roku 2021 oficiálně nabízen na evropském trhu včetně toho českého. Šéfkonstruktér Mustangu Mach 1 pro Evropu Matthias Tonn při jeho představení uvedl, že na silnici i závodním okruhu je tento Mach 1 nejtalentovanějším Mustangem, jaký kdy automobilka Ford oficiálně uvedla do Evropy.
Nezaměnitelně dynamický
Ford Mustang Mach 1 charakterizuje výrazný vzhled ve stylu vozů pro závody na okruzích. V případě nejnovější generace jsou aerodynamické prvky od předních mřížek až po zadní spoiler lakovány černým a šedým lakem. Příď zdobí speciální dvoudílná horní mřížka, jíž sekundují spodní mřížka, boční mřížky a také spoiler pod nárazníkem. To vše se podílí na lepší aerodynamice a účinnějším chlazení. Zakrytování spodních partií je opatřeno žebry, která vedou chladicí vzduch k brzdám. Specifický zadní spoiler a difuzor zajišťují rovnoměrné rozložení aerodynamických sil mezi přední a zadní nápravu.
V nabídce je několik kombinací laku karoserie a dekoračních pruhů, jimiž jsou šedá Fighter Jet s černo-oranžovými pruhy, stříbrná Iconic, černá Shadow a bílá Oxford s černo-červenými pruhy, modrá Velocity, oranžová Twister, červená Race a žlutá Grabber s černo-bílými pruhy. Na zádi i obou předních blatnících se objevuje legendární logo Mach 1. Specifická kola dostala povrchovou úpravu Dark Tarnish s nízkým leskem. Sportovní výfuková soustava s aktivním ventilem a čtyřmi koncovkami o průměru 4,5 palce (114 mm) dodává vozu kromě nezaměnitelného zvuku také jedinečný vzhled.
Sportovní i komfortní
Inspirace závodními vozy je zřetelná i v interiéru. Zde zaujmou kožená sportovní sedadla obšitá švy v šedém odstínu Metal, která odkazují na dědictví původní verze Mach 1. Palubní deska je ozdobena plaketou s logem modelu Mustang Mach 1 a pořadovým číslem vozu v rámci jeho série. Specifickými prvky výbavy jsou zde rovněž prahové lišty a uvítací obrazovka na digitálním přístrojovém štítu.
Standardní výbava obsahuje vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla, komunikační a zábavní systém Ford SYNC 3, prémiový audiosystém Bang&Olufsen s dvancáti reproduktory nebo modem FordPass Connect, který zajišťuje online připojení. Stejně jako jiné varianty modelu Mustang nabízí i Mach 1 přepínatelné jízdní režimy včetně módů Sport a Track. Za označením Track Apps se skrývá akcelerometr, časomíra a funkce launch control. Vše se zobrazuje na sériově montovaném digitálním přístrojovém štítu o úhlopříčce 12 palců.
Čistokrevný vidlicový osmiválec
Celohliníkový motor Ford V8 byl pro Mustang Mach 1 opatřen otevřeným vzduchovým filtrem, specifickým sacím traktem, škrticími klapkami o průměru 87 mm a vstřikovací soustavou tvořenou kombinací přímého a nepřímého vstřiku. Výsledkem je nejvyšší výkon 338 kW (460 k) v 7250 otáčkách za minutu a točivý moment 529 N.m ve 4900 otáčkách za minutu. Optimální průtok maziva a konzistentní výkon i při vysoké zátěži na závodní trati zajišťuje přídavný chladič motorového oleje a nový adaptér olejového filtru.
Ford nabízí v případě modelu Mustang Mach 1 možnost volby jedné ze dvou robustních, precizních rychlostních skříní, dimenzovaných na časté řazení ve vysokých otáčkách. Poprvé na evropském trhu se v sériovém modelu Mustang objevuje šestistupňová manuální převodovka TREMEC 3160 s dvoukotoučovou spojkou. Vyznačuje se krátkými drahami řazení, využívá technologii automatického dorovnání otáček při podřazování a umožňuje řadit vyšší rychlostní stupně bez ubrání plynu.
Technicky vyspělá samočinná převodovka Ford s deseti rychlostními stupni má v modelu Mach 1 zdokonalený měnič točivého momentu a specifickou kalibraci přizpůsobenou sportovnímu ladění vozu.
Dokonalá jízda
Výkonům vidlicového osmiválce v přídi modelu Mustang Mach 1 plně odpovídá provedení jeho podvozku. Nápravnice a některé komponenty zavěšení byly převzaty ze severoamerických modelů Mustang Shelby GT350 a GT500. Devatenáctipalcová kola z lehké slitiny mají vpředu i vzadu o půl palce (12,7 mm) větší šířku a jsou obutá do sportovních pneumatik Michelin Pilot Sport 4.
Mustang Mach 1 dále disponuje účinnějším posilovačem brzd s rychlejší odezvou. Díky šestipístkovým brzdičům Brembo dokáže zastavit z rychlosti 100 km/h na méně než 32 metrech. Za nejostřejší odezvou řízení ze všech v Evropě prodávaných zástupců modelové řady Mustang stojí vedle nové kalibrace elektronického posilovače řízení také tlumiče pérování MagneRide s elektronicky regulovanou magnetoreologickou náplní, jejichž naladění ve verzi Mach 1 koresponduje s tužšími pružinami a zkrutnými stabilizátory.