Díváme se na bohaté západoevropské ekonomiky a přemýšlíme, jak se na jejich úroveň také dostat. Zjednodušená, ale pravdivá odpověď je, že buď množstvím kapitálu, nebo množstvím inovací (nejlepší je ovšem obojí zároveň). Obří kapitál nemáme – ten český je malý, zlepšuje se, ale pomalu. Co však máme, jsou chytré hlavy: to jsou nositelé inovací. Nositelé budoucí prosperity.
Inovace znamená, že přináším na trh výrobek nebo službu, kterou jiní nemají. Mohu ji tedy prodávat dráž, s vyšší přidanou hodnotou, úspěšněji, mohu ji navíc úspěšně vyvážet, pokud je až tak jedinečná. Úspěšný růst pak znamená, že potřebuji další výborné lidi (a jsem schopen je zaplatit), firma roste, staví, investuje, expanduje – efekt se „rozlévá“ do okolí, které z něj dále těží. Vytváří se kolem shluky dalších firem a jiných subjektů – sport, kultura, gastronomie, vzdělávání – vzniká a roste to, co nazýváme ekosystémem.
Již jsme se chytili: teď je potřeba zalévat a růst
Jižní Morava – ponejvíce ovšem Brno a blízké okolí – už takovým centrem je. Rostoucí shluk firem podnikajících zejména v informačních technologií či digitální mikroskopii dnes představuje světovou špičku. Náš region zcela jednoznačně patří mezi nejsvítivější body na mapě Evropy. Domácí firmy jako Kiwi.com, Ysoft, Tescan jsou ve svých oborech světovými lídry, vedle nich zde mají svá mozková centra i špičkové zahraniční korporace, jako je SAP, Red Hat, Thermofisher Scientific nebo Honeywell. A vedle nich každoročně vznikají a rostou desítky dravých start-upů.
Máme už hotovo, vystaráno? Ale kdepak! Svět soukromého podnikání je ostře konkurenční, a právě tak si konkurují evropská a světová centra inovací: každý chce růst, posilovat, přetahovat dobré firmy odvedle. Je to závod, který nikdy neustává, nelze si dát pauzu: a jak dobře vědí sportovci, je těžké vyhrát ligu, ale opravdu těžké je vyhrávat ji každý rok. To je naším cílem a úsilím.
Vzdělání, start-upy, bydlení, život
Co potřebuje inovativní, dravá, rostoucí firma ze všeho nejvíce? Na prvním místě jsou samozřejmě lidé: neustále probíhá doslova boj o mozky. O ty nejlepší je zájem všude – mohou si vybírat a nemají problém jít do jiných zemí. Musíme se postarat, aby špičkové mozky u nás rostly – to znamená extrémně usilovat o vynikající vzdělání a osobnostní rozvoj a musíme jim nabídnout příjemný život. Dnes už platí, že lidé hledají work-life balance, tedy vyváženost práce a kvality života. Peníze jsou vlastně až na třetím místě: před nimi je náplň, seberealizace a kvalitní život. Brněnsko a jižní Morava v tomto má výbornou nabídku, u nás se opravdu dobře žije (ostatně po pražsko-středočeské aglomeraci máme nejrychlejší růst populace přistěhováváním), musíme ovšem zlepšit dostupnost bydlení, infrastrukturu, veřejnou dopravu.
Brno je město univerzit a univerzitního života: to je výborné, skvělý předpoklad. Nejsou to ale univerzity ze světové špičky, které lákají studenty odjinud – tady nás ještě čeká obrovská a těžká práce. Je zde dobrá věda i výzkum, ale, opět, světová špička je jinde.
Start-upy! I toto slovo je trochu klišé – klidně jim říkejme mladé, začínající, ambiciózní firmy. Těch potřebujeme co nejvíc, protože zde platí zákon velkých čísel. Ze stovky start-upů vznikne deset úspěšných a jeden špičkový, světově úspěšný. Vznikne-li ale tisíc start-upů, budeme mít stovku úspěšných firem a deset „jednorožců”, světových lídrů. Podpora start-upů ve všech fázích, od tréninku podnikání ještě na škole k mentorským programům, k pomoci s financováním ve zralejších fázích, podpora podnikatelské komunity – to vše pomáhá k úspěchu.
Jsme centrem inovací, ale chceme být jejich rájem – víme, jak na to, a také v dalších letech do toho budeme vytrvale bušit.