Zvyk je železná košile, praví pořekadlo. V případě kávy je to košile pořádně zemitá, oříškově nebo čokoládově hořká, jinými slovy italská klasika. A pak je tu řada ovocných tónů a svěžích chutí, od citrusových plodů přes exotická koření až po sladké ovoce, jež jsou ve světě kávy trendem a později láskou, k níž se člověk musí takzvaně propít. Což Češi zvyklí na své turky a instantní kávy dělají jen neradi.
Jenže MOTMOT, jenž si za svou misi zvolil zlepšení kávové kultury v Česku, vznikl v Brně, které je ohledně kofeinového nápoje, ale i řemeslného piva či gastronomie přece jen dál než zbytek republiky. „O Praze se říká, že je s kávou pozadu, protože cílí na turisty. My v Brně na turisty necílíme, s nadsázkou říkáme, že uživit se musíme sami,“ směje se Pavel Haninec, jenž má v rodinné pražírně, za níž stojí dvě bratrské dvojice – shodou okolností vždy Petr a Pavel – na starosti obchod.
I tak nebylo jednoduché naučit Brňany pít výběrovou, tedy tu nejkvalitnější kávu na trhu. „Na začátku k nám dobrých 85 procent lidí chodilo s tím, že chce kávu, která hlavně nesmí být kyselá nebo ovocná, prostě si žádalo klasiku. Tenhle poměr se zatím neotočil, dnes už ale kolem 40 procent zákazníků ví, o co jde, a chce výběrovou kávu, která má často chuťové atributy typu ovocných tónů. Lidé zkrátka začali hledat různé chutě. Je to podobné jako s vínem,“ říká Haninec o zrání Brňanů.
Z plantáže do pražírny
Jak se čtveřici bratrů podařilo rozjet kávový byznys, do něhož skočili po hlavě, bez jakýchkoli zkušeností s horeca segmentem, je už jiná kapitola. Impulsem byla touha podnikat a že volba padla zrovna na kávu, bylo dílem faktu, že Pavel a Petr Hanincovi měli coby vystudovaní lesníci blízko ke zpracování rostlin.
„Během studií jsme s bratrem často cestovali za praxí do exotických zemí, jejichž společným jmenovatelem byly kávové plantáže. Na nich jsme si na vlastní kůži vyzkoušeli, jak se káva pěstuje, sklízí a zpracovává. A protože jsme na kávě fungovali celou vysokou školu a máme ji rádi, řekli jsme si, že své zkušenosti zúročíme právě v tomto segmentu,“ pokračuje Haninec. Současně k sobě potřebovali partnery, kteří by jim pomohli podnik rozběhnout, pročež oslovili bývalé sousedy ze studentské koleje a zároveň své kamarády, bratry Pavla a Petra Kleinovy.
Roku 2017 tak vzniká MOTMOT, jenž se Brňanům představil ve Skácelově ulici v podobě malého prostoru s funkcí pražírny, show roomu a prodejny zároveň. S oficiální vizí Making people happy a cílem vykouzlit lidem úsměv na tváři i ve chvíli, kdy jim do smíchu moc není. Za dobrou kávou, která by tohle dokázala, se bratři rozjeli do Nikaraguy, kde si domluvili odběr přímo s majiteli kávových plantáží a ten doplnili dodávkami z evropských přístavů typu Hamburku či Antverp.
Když ale napražili svých prvních sto kilogramů kávy, neměli další dva měsíce co dělat. Lidé je zatím neznali. Teprve když přišel první B2B klient – kavárna, která se rozhodla pro pravidelné odběry – odstartoval MOTMOT tažení na horeca i kancelářský segment. Pěkně od píky, s letáčky a odvahou postavit se konkurenci malých pražíren i korporátů typu Lavazzy či Segafreda.
Dnes má podnik pestrou klientelu, a to od koncových zákazníků, kteří spolu s e-shopem tvoří 35 procent obratu, přes IT či právnické firmy až po kavárny a hotely, přičemž kávu jim dodává nejdéle týden po upražení. Ostatně ví, co si může dovolit. Na rozdíl od korporátů zná dobře své dodavatele, nepraží na sklad a nabízí jen výběrovou kávu. Výhodu má i oproti malým pražírnám, které se obvykle snaží prosadit výhradně specialitami. „Na rozdíl od nich máme celé portfolio výběrové kávy a dokážeme nabídnout i chuťovou klasiku pro konzervativnější klienty,“ říká Pavel Haninec.
Což se hodí zejména v případě hotelů nebo kanceláří, kde nápoj pro množství lidi s odlišnými chutěmi připravuje vždy jeden stroj. Dobře si však MOTMOT vede také u podniků známých jako kavárny třetí kávové vlny, které disponují vlastním vybavením a rády střídají dodavatele po kratší době v řádu i dvou měsíců. „U takových mají šanci právě naše speciality s ovocnou příchutí,“ vysvětluje obchodník strategii.
Srdce pro pražení
O kvalitě kávy nerozhoduje jenom odrůda, způsob balení či stáří kávy, ale z velké míry se v ní odráží i schopnost pražiče, což je podle Pavla Hanince svého druhu poslání: „Když pražíte, musíte do toho dát srdce a pro každou kávu vytvořit jinou recepturu, nachutnat ji a zkoušet různé přípravy tak dlouho, než z ní dostanete maximum. Stačí nechat zrna v pražicím stroji o půl minuty déle a kávu poničíte.“
MOTMOT si stojí za tím, že zrovna pražit umí dobře. Stejně jako nabídnout další služby od zajištění vybavení pro přípravu kávy až po baristické přeškolení obsluhy nebo organizaci teambuildingu v pražírně. „Naši B2B klientelu si hýčkáme. Bereme ji nejen jako zákazníky, ale i jako partnery. Nejednou se stalo, že si kavárna zapomněla před víkendem objednat kávu a my i v neděli sedli do auta a kávu jí dovezli. Je to součástí naší firemní kultury,“ pokračuje Haninec.
Současně se netají tím, že velkou váhu mají pro MOTMOT jeho koncoví zákazníci. Ostatně byli to právě oni, kdo spolu s klienty e-shopu udrželi pražírnu během pandemie nad vodou. „Když se zpětně dívám na rok 2020, musím říct, že jsme si to opravdu odmakali. Vymýšleli jsme různé projekty, kdy jedním z nich byla veřejná sbírka Děkujeme, že pomáháte, která nám umožnila rozvážet kávu lidem z první linie – zdravotníkům, hasičům, policistům i řidičům a řidičkám MHD. Pracovalo se dvakrát víc, ale bohužel se to úplně nepromítlo do tržeb a my nevyrostli tak, jak jsme chtěli,“ bilancuje Pavel Haninec.
Jenže co není, může být, a MOTMOT rozhodně nešetří ambicemi dostat se na čelo kávového pelotonu. Zatím regionální a na Brno omezený podnik, který zaměstnává dvacet dva lidí, se během dvou až tří let hodlá stát známou značkou výběrové kávy po celém Česku a Slovensku. „Chceme lidem dopřát to nejlepší a nejluxusnější a věříme, že to ocení,“ dodává podnikatel.