Profesní kariéru začínali doma v obýváku. Dnes vedou jednu z renomovaných advokátních kanceláří. Manželé Irena a Adam Valíčkovi si v práci potrpí jak na dodržování tradiční etikety, tak také na využití moderních přístupů, které jim umožňují poskytovat klientům služby na nejvyšší možné úrovni. Dbají také na work-life balance, a to jak pro sebe, tak svůj tým.
Mottem vaší kanceláře je „Ctíme hodnoty tradiční advokacie moderním způsobem“. Co si pod tím představit?
Dnešní kanceláře často připodobňují advokacii k podnikatelskému prostředí. Vidím snahu tykat si s většinou klientů, tykat si v týmech, neřešit dress code apod. S tímto přístupem se v naší kanceláři neztotožňujeme. Naše myšlenka, se kterou jsme kancelář budovali, je, že advokacie by měla zůstat povoláním s určitou úrovní a etikou, a to jak vůči klientům, tak interně. Etika, důstojnost a základní hodnoty advokacie jsou pro nás klíčové, na stranu druhou stranu se snažíme držet moderních trendů. Fungujeme online a pořádáme webináře i živé streamy. Advokacii podporujeme i marketingově, snažíme se edukovat v různých oborech práva. Mám-li tedy shrnout naše motto, zakládáme si na dodržování etických pravidel advokacie, dbáme na důstojnost advokátního stavu a snažíme se klientům zajistit maximální proklientskou péči. Na stranu druhou se snažíme vymykat z řad běžných advokátních kanceláří například tím, že jsme aktivní na sociálních sítích a pořádáme eventy pro podnikatele. Značně se také věnujeme pro bono aktivitám, což nás sice stojí nemálo času, ale věříme, že svými činy pomáháme.
Svou advokátní kancelář jste otevřeli před osmi lety. Jaký byl hlavní důvod, že jste rozhodli postavit vše od začátku místo toho nastoupit do některé z už zavedených kanceláří?
Začali jsme „od nuly“, jelikož jsme působili v menších kancelářích, kde nebyla příležitost se začlenit do většího týmu. Zpočátku jsme působili jako samostatní advokáti a následně transformovali kancelář do podoby obchodní společnosti. Byla to nutnost s ohledem na poměrně rychlý růst, kterým jsme prošli.
Nikdy jsem nebyla zaměstnanecký typ a již od útlého mládí jsem podnikala. V 15 letech jsem tak rozuměla DPH, maržím i účetnictví. Podnikání mě bavilo a chtěla jsem se postavit na vlastní nohy. Manžel na tom nebyl jinak, už na střední škole pracoval a zabýval se dovozem zboží ze zahraničí. Tak jsme vsadili na to, že jsme manželé, a postavili na tom náš brand.
Společně se znáte už od střední školy. Pomohlo úspěšnému etablování vaší kanceláře na trhu i to, že jste se dobře znali? Byla to do začátku výhoda?
Je to nesporná výhoda. Již na střední škole jsme se stali sehranými parťáky, během vysoké školy jsme podnikali a po složení advokátních zkoušek jsme se rozhodli jít do toho znovu. Prvním úkolem bylo vyřešit název. Nechtěli jsme mít neurčitý název ani obvyklý dovětek „legal“. Rozhodli jsme se do názvu kanceláře propsat naše jméno. A ačkoliv máme zpětnou vazbu, že to omezuje naši schopnost cílit na zahraniční klientelu a možná budeme někdy litovat, neplánujeme název v nejbližší době měnit.
Už od studií vás spojuje motto „Per aspera ad astra“ (přes překážky ke hvězdám). Jaké byly ty největší, které jste museli překonat?
Je to právě ta odvrácená strana podnikání. Každý si projde krizovým obdobím, v podnikání i manželství. To naše nastalo při porodu prvního dítěte, kdy jsem ze dne na den byla postavena do role mámy i spolumajitelky AK. Vzhledem k tomu, že množství klientů jsme s manželem měli přibližně stejné, nebylo možné všechny přesunout na něj. V té době jsme udělali jedno z nejlepších rozhodnutí – obklopili jsme se lidmi, kteří pro kancelář dýchají. Uvědomili jsme si totiž, že jsou kolem nás lidé, kteří mohou udělat něco stejně dobře, jako my, ne-li lépe.
Jak velký je váš tým v současnosti, když máte více než tisíc klientů?
Začínali jsme doma v obýváku. Tam vzniklo naše logo a web, který jsem vytvořila sama. Dnes máme téměř 400 m2 kanceláří na náměstí Svobody v Brně, kanceláře na Václavském náměstí v Praze a dvě menší pobočky v Ivančicích a Vyškově, jelikož jsme s manželem rodáci z Vyškova. V současnosti je náš tým téměř 30členný a věříme v další růst. Budujeme kancelář, která má duši a silného týmového ducha.
Jaké jsou hlavní oblasti, kterým se vaše kancelář věnuje především? Jaké služby klienti nejvíce poptávají?
Zaměřujeme se především na pracovní právo. V této oblasti jsme byli opakovaně zařazeni mezi nejvýznamnější advokátní kanceláře v České republice a opakovaně se umisťujeme v soutěži Právnická firma roku. Kromě pracovního práva u nás klienti hojně poptávají i oblasti práva obchodního, změny ve společnostech, prodeje společností nebo mezigenerační předávání majetku. Podstatnou část agendy tvoří také rodinné právo, otázky nemovitostí, ale i složité litigace a akvizice.
Mění se v čase struktura klientských požadavků?
Naprosto. Když jsme začínali, z ekonomických důvodů jsme, jak se říká, „řešili vše“. Díky důvěře a referencím klientů se naše portfolio postupně proměnilo, a kromě fyzických osob jsme si získali důvěru stovek menších, ale i nadnárodních firem. Dříve jsme řešili komplexní právní služby pro fyzické osoby a jednoduché záležitosti pro společnosti. Dnes pracujeme na zajímavých přeshraničních projektech, připravujeme právní due dilligence při akvizicích, jsme právními partnery pro řadu menších a středně velkých českých firem. Z důvodu neustálého zvyšování kvality našich služeb jsme náš tým posílili o přední odborníky věnující se určité výseči práva.
V roce 2020 jste založili projekt Právní kliniky. Na co je zaměřený?
Snažili jsme se vymyslet koncept, který bude pomáhat potřebným. Právní klinika slouží k tomu, abychom pomohli rodičům samoživitelům, studentům, starobním důchodcům nebo zdravotně znevýhodněným osobám, které se ocitly ve finanční nouzi. Pomáháme jim ustát nepříznivou životní situaci a právní servis jim poskytujeme zdarma.
Jaké jsou hlavní projekty a priority vaší kanceláře pro letošní rok?
Letos na podzim chystáme ve spolupráci s Právnickou fakultou Masarykovy univerzity a s Českou advokátní komorou Den otevřených dveří české advokacie. Jeho základem je současný problém české advokacie: mladí lidé ji vnímají jako méně atraktivní obor, kanceláře čelí nedostatku personálu a starší advokáti nemají komu předat praxe. Naším cílem je uspořádat akci, která by mohla propojit mladší a starší generaci. Uskuteční se 3.-4. října 2024 a nabídne studentům práva, advokátním koncipientům i advokátům možnost navštívit kanceláře, které otevřou dveře veřejnosti. Pro kanceláře to představuje příležitost k posílení brandu a novým možnostem spolupráce, pro mladší generaci to může být příležitost podívat se, kde se do budoucna mohou ucházet o místo. Nyní se snažíme zajistit sponzoring na dobročinné účely. Naše kancelář nese všechny náklady spojené s organizací akce a vyzývá ostatní advokátní kanceláře, aby se zapojily a přispěly. Jen silná účast advokátů a advokátních kanceláří povede k úspěchu projektu, který má potenciál stát se tradicí.
Ireno, k vašim zálibám patří čas strávený s rodinou, vycházky v přírodě, cestování nebo sport, italská kuchyně a degustace vína. Jak se vám daří skloubit volný čas s vedením stále rostoucí advokátní kanceláře?
V posledním roce se mi to naštěstí daří. Jsem mámou ročního chlapce a 4leté dcery a chci prožít život tak, aby mi neuteklo dětství mých dětí mezi prsty. Čas, který věnuji práci, není zanedbatelný, ale čas, který mi zbývá, naplno a intenzivně věnuji dětem a manželovi. Mám velkou výhodu, že mým největším koníčkem je čas s rodinou. Proto výletujeme, trávíme čas v lese, na zahradě, na chalupě. Jasná struktura, vize a mise naší kanceláře mě odbřemenila od běžné agendy a já mám nyní prostor věnovat se péči o klienty, řešit zajímavé spory, starám se o rozvoj kanceláře a dohlížím na dodržování jejích vizí. Ráda bych však v budoucnu věnovala čas i dokončení disertační práce. V osobním životě bych ráda našla chvilku pro sebe a přečetla si oblíbenou knížku na zahradě. Zatím veškeré pokusy ztroskotaly tím, že při prvním začtení skončilo dítko s kamínky v puse nebo ťuknutým kolínkem. 😊
A jak důležitý je pro vás work-life balance vašich zaměstnanců? Jaké benefity mají k dispozici?
Při budování vlastní kanceláře jsem musela kompletně změnit mindset. Když jsme ji zakládali, trávili jsme běžně v kanceláři 14 hodin denně včetně víkendů. Totéž jsem chtěla od kolegů. Časem jsme došli k tomu, že je to neudržitelné. Jeden z mých koncipientů mi například řekl, že jsem jej odradila od výkonu advokacie, protože on by takovou dřinu nezvládl. Postupně jsem zjistila, že současné trendy se změnily, zvláště u mladší generace nemůžeme čekat, že bude trávit v práci většinu dne. Změnila jsem proto myšlení a přizpůsobila se požadavkům na work-life balance. Zavedli jsme pružnou pracovní dobu, neomezený home office, neomezenou dovolenou, podporujeme kratší úvazky zaměstnanců pečujících o děti, zajišťujeme jazykové kurzy na pracovišti, hradíme catering, máme dokonce vlastní fitness. I díky tomu se nepotýkáme s nedostatkem kvalitního personálu. Domnívám se, že minimálně v našem regionu jsme si již vybudovali jako zaměstnavatelé velmi dobré jméno.
Jak vnímáte Brno a okolí z hlediska příležitostí pro advokátní kanceláře?
Konkurence mezi advokátními kancelářemi v Brně je velká. Jsou zde kvalitní kanceláře, a tak situace zpočátku nebyla jednoduchá. Na stranu druhou zde není příliš mnoho těch, které by se snažily dělat „něco navíc“. Zajeté kanceláře, které vznikly před námi, mají stabilní klientelu. My jsme si místo na trhu museli najít. Vymýšlíme nové projekty, inovujeme a klienti, kteří se na nás obrací, nás rádi doporučují dál. Mým snem je dosáhnout minimálně v rámci regionu Brna silného postavení a zařadit se mezi přední kanceláře.
I když máte klienty po celé republice, spojili jste svou kariéru s Brnem. Co na městě oceňujete, co by vám jiná města v Česku nebyla schopna nabídnout?
Brno je pro mě srdeční záležitost. Miluji Brno nejen po profesní stránce, ale i po stránce osobní. Kanceláře máme v rušném centru, večery trávím v lesích v okolí. Po pracovní stránce na Brně oceňuji, že na každé akci potkám někoho z klientů, kdo mě seznámí s dalšími inspirativními lidmi. Líbí se mi na něm i to, že je relativně malé a dává možnost osobního setkávání a navazování kontaktů. Není zde taková anonymita jako v Praze. Menší města na druhé straně nenabízejí tolik příležitostí podílet se na zajímavých právních případech.