Jaké aktivity spadají v současné chvíli pod vaši působnost?
Na českém a slovenském trhu, ale i v dalších státech střední a východní Evropy zastupujeme značky Laufen, Roca a Jika. V České republice se primárně věnujeme koordinaci výroby v keramičkách ve Znojmě a Bechyni, exportu, prodeji či strategickému plánování. Rozsah našich aktivit je ale daleko rozmanitější. Snažíme se neustále zlepšovat i samotné odvětví, protože nám záleží na směru, kterým se ubírá. Pravidelně proto zajišťujeme školení a vzdělávání instalatérů nebo obchodních partnerů. Věříme, že předávání znalostí je klíčové i napříč obory. I proto jsme v Praze v minulém roce uspořádali Den švýcarské a české architektury. Konference umožnila setkání předních evropských odborníků z odvětví architektury a designu a představila nejnovější trendy. Mezi odbornou veřejností zaznamenala velký úspěch. Aktuálně proto chystáme druhý ročník.
Máme za sebou pár nejistých let. Jak se společnosti Laufen CZ nyní daří?
Jsme součástí španělské skupiny Roca, která je s působností ve více než 135 zemích světa jedním z nejvýznamnějších výrobců v odvětví koupelnového vybavení. V posledních deseti letech rosteme organicky napříč všemi trhy, zvýšili jsme náš celkový obrat o padesát procent. Covidové období, které bylo pro mnoho firem ve znamení nejistoty a stagnace, se pro nás naštěstí neslo ve znamení růstu. Poptávka po koupelnovém vybavení zůstává konstantní jak ze strany domácností, tak developerských projektů, které využily stávajících podmínek ke stavbám nebo rekonstrukcím, což nám velmi pomohlo. Nyní jsou podmínky opět nejisté, zejména kvůli cenám energií. I přesto v letošním roce očekáváme, že dosáhneme našich vytyčených prodejních cílů. Zdá se, že rodiny i nadále využívají k rekonstrukcím úspory, které vytvořily během covidu. A stejně tak se stavějí i koupelny v nových developerských projektech.
Jak byste charakterizoval produkty, které pod vaším vedením vznikají?
Naše produkty jsou propojením nejvyšší kvality a prvotřídního designu. Cílem ovšem není jen tvorba vizuálně propracovaných interiérových prvků. Každý produkt vytváříme tak, aby byl nejenom designově perfektní, ale také plně funkční jak samostatně, tak v kombinaci s dalším vybavením. Využíváme k tomu nejmodernější postupy a materiály, ale také inovativní technologie. Naším cílem je dokonalost.
Čím jsou jednotlivé značky, které zastupujete, odlišné?
Každá ze značek má svá specifika, proto i jejich jednotlivé kolekce jsou jedinečné. Pro španělskou značku Roca je charakteristická vysoká kvalita, nadčasový design a široký sortiment zahrnující vše od keramických výrobků, van, baterií až po koupelnový nábytek. Laufen je prémiovým brandem propojujícím švýcarskou kvalitu, nejnovější technologie a špičkový design, na jehož vzniku se podílejí světoví designéři. Českou značku Jika není třeba Čechům dlouze představovat, najdete ji v českých koupelnách již po desítky let a zákazníci ji v tuzemsku dobře znají. Design produktů Jika je inspirovaný tradicí, ale také liniemi a tvary, které jsou charakteristické právě pro Českou republiku.
Nová koupelnová kolekce Laufen LUA nabízí kompletní řešení pro koupelnu.
Poskytujete řešení nejen pro domácnosti, ale také developerské projekty. Obracejí se developeři na vás často?
Ano, hned z několika důvodů. Laufen CZ představuje jednu z nejlepších možností pro vybavení koupelny, ať už se to týká domácností, nebo developerských projektů. Nabízíme nejenom nadstandardně široký sortiment prémiových produktů v různých designových stylech, vše je zároveň v nejvyšší kvalitě. Výsledkem je komplexní vybavení koupelny v perfektním designu. Díky dlouhodobé spolupráci se světovými designéry a architekty přinášíme navíc cenné know-how vycházející jak z dlouholetých zkušeností, tak víceoborových znalostí. I proto se na nás developeři rádi obracejí, neboť nás vidí jako ideálního partnera, který je ve světě koupelnového vybavení, technologií a designu vždy o krok napřed. Aktuálně se například podílíme na projektu prémiového nájemního bydlení Fragment v pražském Karlíně navržený ateliérem Qarta ve spolupráci s Davidem Černým.
Jak důležitou roli pro vás při výrobě představují moderní technologie?
Využívání nejmodernějších technologií je pro nás klíčové. V odvětví sanitární keramiky a koupelnového vybavení se snažíme udávat tempo a směr, proto neustále pracujeme na vývoji nových typů materiálů. Chceme, aby naši zákazníci měli jistotu, že kupují výrobek z nejlepších a nejpokročilejších surovin. Příkladem může být inovativní materiál Saphirkeramik, jehož složení jsme obohatili o korund. Výsledkem je materiál vyznačující se vysokou odolností a trvanlivostí, ale také jedinečnou tvárností. Umožňuje vznik tenkostěnné keramiky s tenkými hranami, dokonalými liniemi a precizními detaily, třeba v podobě reliéfů. Našim designérům poskytuje výrazně větší svobodu při vytváření návrhů. Výsledkem je sanitární keramika, kterou by ještě před pár lety nebylo možné vytvořit. Téma technologií u nás ovšem není redukováno jen na výrobní materiál, ale také na zabudované technologie například ve vodovodních bateriích nebo u bidetových toalet Cleanet Riva a Navia. Neustále také modernizujeme naše továrny a výrobní postupy, aby byly nejen efektivnější, ale také udržitelnější vůči přírodě.
Kde si mohou zájemci prohlédnout vaše produkty?
Zákazníci mají možnost vidět produkty značek Laufen, Jika a Roca v našem pražském showroomu LAUFEN space Prague. Jeho návrhu se ujal architekt Michal Janků, prostor působí jako výstavní galerie. Prohlédnout si zde můžete jednotlivé produkty, ale také jejich reálné využití. Samozřejmě nechybí ani představení novinek napříč kolekcemi. Jestliže plánujete stavbu či rekonstrukci koupelny, můžete se zde nechat inspirovat a lze také využít konzultace s našimi odborníky, kteří vám rádi poradí.
Jaké výzvy vás čekají v letošním roce?
Plánů pro rok 2022 je samozřejmě spousta. Kromě neustálého zvyšování výroby v oblasti sanitární keramiky a vyvíjení nových produktů se v letošním roce významně zaměřujeme na náš sortiment baterií a koupelnového nábytku. Minulý rok jsme totiž dokončili dvě důležité akvizice výrobců Royo a Sanit, kvůli kterým jsme výrazně posílili právě sortiment koupelnového nábytku a podomítkových modulů. Na základě toho, že rostla poptávka po obou zmíněných kategoriích, plánujeme další rozšiřování výroby i v našich českých továrnách. Kromě toho v letošním roce chystáme druhý ročník konference Den švýcarské a české architektury, která opět nabídne vhled mezi zahraniční architekty. Plánujeme se účastnit i dalších oborových a designových akcí, na kterých se budu i já osobně těšit na viděnou.
Luis Sergio Castro
Generální ředitel společnosti Laufen CZ se více než dvacet let pohybuje v oblasti prodeje, finančního managementu a průmyslu. Má titul v oboru ekonomie a postgraduální vzdělání v oblasti financí, produkce a managementu kvality. Kariéru zahájil v hotelovém řetězci Barcelo Hotels & Resort. V roce 2005 byl jmenován finančním manažerem společnosti Laufen. Od té doby zastával vysoké manažerské pozice ve společnosti Laufen a Roca v mnoha zemích, v roce 2017 byl jmenován generálním ředitelem Laufen CZ.