Měl jste ihned jasnou představu, jak s prostorem v Karlíně naložit?
Víceméně ano. Když jsem se později nad sklenkou vína svěřil architektovi Richardu Doležalovi z ateliéru DAM architekti s tím, jak by měl podle mě showroom vypadat, překvapila mě jeho odpověď. „Jasně. Takže potřebuješ kuchyň a stůl,“ řekl rozhodně.
Dnes se scházíme právě u onoho velkého stolu, s kuchyní značky bulthaup za zády a koupelnami všude kolem nás. Domácky příjemná a zároveň prudce elegantní atmosféra inspiruje k otázce, proč je podle Vás důležité obklopovat se krásou?
Krása je velmi subjektivní pojem, každý si pod ním představuje něco jiného. Všichni se jí ale obklopujeme ze stejného důvodu – abychom se cítili dobře.
Jistě i proto jste pro showroom zvolil právě toto umístění.
Showroom může být sebelepší, ale pokud s ním jeho okolí dokonale nekoresponduje, nemá šanci na úspěch. Proč se vysoká móda soustřeďuje na Pařížské ulici? Proč by pro ni umístění jen o ulici dál znamenalo být příliš daleko?
Jak jste pokračoval po získání tohoto prostoru?
Začal jsem pracovat na interiéru. Ten byl pro Siko rovněž neobvyklý. Chtěl jsem zákazníkům ukázat náladu, kterou by koupelna mohla budit. Architekt u nás musí mít možnost svému klientovi představit svou vizi.
Vaším skutečným zákazníkem je tedy architekt?
Ano. Ne všechny produkty, které u nás najdete, prodáváme exkluzivně, ale exkluzivní je služba, kterou poskytujeme architektovi. Snažíme se mu tvorbu koupelny co nejvíce zpříjemnit. To je technicky velmi náročné a můj tým je proto složen z profesionálů v oblasti projektování i zbožíznalství.
Vy sám jste vystudovaný diplomat. Najde se mezi tímto oborem a vaší současnou profesí podobnost?
Někdy vtipkuju, že se diplomacií dodnes živím (smích). Rád poznávám lidi a buduju s nimi pevné vztahy. Díky tomu se nám od samého začátku daří.
Proč jste se rozhodli s ELITE BATH vstoupit na slovenský trh?
Náš obchodní partner ze Slovenska nás požádal o franšízu. Pár nocí jsem tehdy nespal. Vždyť tenhle diamant ještě stále brousíme, říkal jsem si, a já bych k němu měl nyní pustit někoho jiného, kdo by ho třeba brousil jinak? Zároveň jsem absolutně nesouhlasil s lokací, kde se měla slovenská franšíza nacházet. Doporučil jsem proto majitelům firmy vyčkat. Výsledné rozhodnutí bylo, že se o tom můžeme začít bavit, až najdeme místo, kde by ELITE BATH mohlo na Slovensku vzniknout. Zanedlouho se mi na stůl dostal projekt Zuckermandel na bratislavském Dvořákově nábřeží. Už ta adresa na mě působila jako znamení – Rohanské nábřeží, Dvořákovo nábřeží. Při bližším prohlížení vizualizace jsem si všiml, že je na domě jako obklad použit stejný kámen, jaký máme tady na River Diamond. To jsem vnímal jako další znamení. Rodina Valů se rozhodla na Slovensku investovat a já dostal zelenou chystat projekt.
Jak se z ELITE BATH stal ELITE BATH+KITCHEN?
Prostor v Bratislavě byl o 250 metrů čtverečních větší než tento pražský. To nedávalo smysl, protože slovenský trh je zhruba o polovinu menší. Přistoupili jsme proto k situaci velkoryse. Rozhodli jsme se přebytečnou plochu pronajmout. Nechtěli jsme ale ledajakého nájemníka. Hledali jsme někoho, s kým bychom mohli spolupracovat. Tou dobou už ani Siko nenabízelo pouze koupelny, ale i kuchyně, a ty se ukázaly být tou správnou cestou i pro bratislavský showroom.
Víte, koupelna se v interiéru vždy řeší dřív než kuchyně. Koupelna je totiž věcí stavby. S klientem jsme ve spojení ještě v době, kdy kuchyni řešit nepotřebuje. Jakmile si získáme jeho důvěru v případě koupelny, nabídneme mu, že i kuchyni může realizovat s námi. Stejný dodavatel znamená úsporu nejen po finanční, ale i po časové stránce. A pokud se našim klientům něčeho nedostává, je to právě čas.
Předpokládám, že vhodný nájemce se nenašel.
Navštívil jsem pět nebo šest obchodníků s kuchyněmi, ale kompatibilitu s naší filosofií jsem u žádného z nich necítil. Stál jsem tedy před rozhodnutím, jestli do našeho konceptu začlenit i kuchyně. Došlo mi, že jediný způsob, jak je dělat skutečně na úrovni, na níž jiným dochází dech, je nechat je dělat naše lidi. A spolupracovat se značkou bulthaup.
Proč zrovna bulthaup?
Nechal jsem si vypracovat průzkum, který ukázal, že tato značka – známá zejména v západní Evropě – dovede zhodnotit nemovitost. Nechte si doma postavit kuchyni bulthaup a cena vašeho domu nebo bytu se okamžitě zvýší až o patnáct procent. Na Slovensku tehdy dealer bulthaup byl, ale nedostával úrovni značky. Představil jsem proto centrále svou vizi na následujících pět let a náš přístup se setkal s úspěchem. Dealerství připadlo nám. Rok po otevření, tedy v roce 2019, showroom získal prestižní mezinárodní ocenění International Property Award za nejlepší interiér retailu v Evropě.
A nedlouho nato přibyly kuchyně i do pražského portfolia.
Přesně tak. Dnes je polovina června, tedy dva týdny po otevření znovuzrozeného pražského showroomu bulthaup. Musel to být znovu osud, že v době, kdy jsme o něj projevili zájem, se jeho předchozí majitel právě chystal do důchodu a rád nám ho tak prodal. Showroom navíc leží jen kousek od nás, v Rohan Business Centru. Tomu říkám štěstí.
Kuchyně bulthaup jsou ve vašem showroomu vybavené spotřebiči Gaggenau. Proč právě Gaggenau?
Ano, naše expozice bulthaup čítá nejvíce spotřebičů Gaggenau na jednom místě v celé zemi. Tyto dvě značky spolu krásně fungují. Obě pojí různá prvenství. Gaggenau existuje neuvěřitelných 336 let a jako jedna z prvních začala vyrábět integrované spotřebiče. V bulthaup zase jako první na světě vyrobili kuchyňský ostrůvek. Vaření je přece společenská aktivita, ale jak ji můžete udržovat, když jste u ní otočen k hostům zády? Gaggenau upřednostňujeme jako to nejlepší z nejlepšího, ale samozřejmě pracujeme i s jinými značkami.
Podle čeho je vybíráte?
Podle potřeb klienta. Pokud rád vaří, možná pro něj hraje větší roli funkčnost než design spotřebiče. Řeší například aby trouba zvládla zvýšit nebo snížit teplotu o pouhý stupeň. Když se bavím s profesionály, slýchám, že třeba právě tato funkce z trouby dělá spotřebič vhodný pro vysokou gastronomii. Máme ovšem i klienty, kteří si koupí krásnou kuchyň, ale vaření jim je vzdálené. Těm záleží především na designu a stačí jim, když jim lednička vychladí vodu.
Přesto v případě ELITE BATH+KITCHEN hovoříme o široké nabídce prémiových koupelen a prémiových kuchyních s prémiovými spotřebiči, u nichž musí být výjimečné obojí – funkčnost i design. V čem spočívá taková funkčnost, jste právě nastínil. Jak se ale pozná dobrý design?
Tak, že jeho hodnota vydrží dlouho. Jsem milovník aut, a tak uvedu příklad na nich. Když se podíváte na veterány, ať už youngtimery nebo oldtimery, musíte uznat, že i po padesáti letech jsou to krásná auta. Mnohdy jsou hodnotnější než jiné, mladší vozy. Na ty jsme už ale zapomněli, protože jsme je nechtěli. Důvod? Nebyla dostatečně krásná.
Překvapil vás někdy klient svou náročností?
Každý náš klient je náročný. A to je v pořádku. Některý je náročný příjemně, jiný méně (smích).
Odpověď hodná diplomata.
Za každou zakázkou stojí architekt a investor. A pozice investora se někdy dále rozkládá na manžela a manželku. V takovém případě máte hned tři více či méně odlišné úhly pohledu a vy mezi nimi musíte najít harmonii. To mám na své práci rád.
ELITE BATH+KITCHEN nejenže následuje trendy, ale svou nabídkou předních značek je také udává. Jaký trend v bydlení vnímáte aktuálně jako nejprominentnější?
Jednoduchost. Jednoduchost na pohled, jednoduchost v otázkách užívání. Hádám, že odráží právě množství času, kterým naši klienti disponují.
Když se ohlédnete za uplynulými pěti lety, co vnímáte jako klíč k úspěchu?
Víte, můžete mít skvělé značky, úžasné místo pro showroom, dokonalou vizi. Ale bez silného týmu, bez těch správných lidí, to nikdy nebude fungovat. Jsou to právě naši lidé, mezi nimiž a klienty panuje vzájemná důvěra. Záleží nám na tom, aby se k nám klienti vraceli, a proto musíme svou práci vždy odvést na sto procent.
Váš koncept – jak samotný název napovídá – stojí na elitní službě klientovi. Znamená to, že byste některé zakázky odmítli?
Neznamená. Právě v tom je naše služba prémiová. Nerozlišujeme, na jakém projektu architekt zrovna pracuje, jestli jde o soukromou vilu nebo školu. Nikdy bychom nikoho neodmítli s tím, že pro nás není dost dobrý. Jsme rodinná firma a chceme, aby se u nás zákazník cítil jako člen rodiny. Když přijde, nejednáme s ním v nějaké zasedací místnosti. Posadíme se k tomuto stolu, u kterého teď sedíme my. Rádi s ním trávíme čas a nedíváme se přitom na hodinky. Protože nás to baví. Koneckonců, když děláte to, co vás baví, čas plyne jinak.
Připravil: Libor Strnad, Foto: Ondřej Pýcha