Odkud pramení Váš vztah k realitám?
V diskuzi o nemovitostech a stavařině jsem v podstatě vyrůstala. Jako dítě jsem často pozorovala tátu u rýsovacího prkna. Po revoluci se začal zabývat víc stavební činností a já se po gymnáziu rozhodla jít v jeho šlépějích
a studovat stavební obor se specializací na dopravní stavby – cesty, mosty na univerzitě v Žilině, odkud pocházím. Nedávno jsem potkala svého profesora ze statiky/dynamiky – i jako emeritní profesor je pořád aktivní, podílí se na většině realizací dopravních a pozemních staveb – a připomnělo mi to, že jsem měla štěstí na učitele – akademiky s praxí, kteří vás přinutí logicky myslet.
Takže stavebnictví jako takové bylo jasnou volbou kariérního začátku?
To ne, po ukončení studia jsem odešla do Prahy a začala jsem pracovat v oblasti PR a reklamy. Byl to skvělý start, který mi umožnil získat přehled o českých a mezinárodních firmách v Praze v devadesátých letech a také v oblasti společenského života. Jedním z mých klientů v té době byla rakouská developerská společnost Domus, zaměřená na nemovitosti komerčního charakteru. Práce v reklamě byla hezké období, poučné, zábavné, ale náročné z hlediska organizace času. V momentě, kdy jsem dostala nabídku od Domusu, dlouho jsem neváhala a vrhla se do realit. Po dvou letech mě oslovil Lexxus, kde působím od roku 1998 dodnes.
Pocházíte ze Slovenska. Čím Vás zaujala Praha?
Praha má z geografického hlediska výjimečnou polohu, je chráněná vůči extrémním klimatickým vlivům a přitom počet slunečných dní v roce je vysoký. Kopcovitý reliéf poskytuje úžasné výhledy na Vltavu a dominanty, jako je Pražský hrad nebo na druhé straně Národní divadlo či Vyšehrad …
Obchodně se orientujete na high-end nemovitosti solitérního charakteru. Jaké lokality jsou z tohoto pohledu atraktivní?
Ve zkratce a zjednodušeně – nábřeží Prahy 1, Prahy 5 a kopce zvedající se od vody včetně Ořechovky, Hanspaulky, Bubenče, Troje a na druhé straně Vinohrady, Dobeška a Podolí. To jsou v Praze nejlukrativnější oblasti z hlediska obchodu s individuálními nemovitostmi.
Jak významný je parametr umístění nemovitosti v lukrativní lokalitě?
Záleží, z jakého pohledu se na nemovitost díváme. V luxusním segmentu rozhodují o hodnotě nemovitosti všem dobře známé parametry, jako je lokalita, architektura a na posledním místě vybavení. Ideální je, když jsou lokalita a architektura v symbióze. Oblasti jako Malá Strana nebo Staré Město vznikaly staletí, ty mladší, typu Bubeneč, Ořechovka nebo Dobeška mají historii dlouhou jen desítky let a jejich charakter, jak já říkám, je z větší části homogenní architektonicky a čím dál tím víc i z hlediska sociologického. Obrovským benefitem je, pokud současná architektura, začleněná do těchto vzácných lokalit, ať už u individuálních nemovitostí, jako jsou vily, anebo developerské projekty bytových domů, respektuje charakter lokality z hlediska velikosti objektu a stylu. Z hlediska kvality prostředí je také důležitý parametr, takzvaně kudy se vracím domů.
Realitní trh je v současné době poměrně dost dynamický, v top segmentu se ale nepohybuje tak rychle. Máte nějaký příklad, co zajímavého momentálně nabízí?
Pokud se bavíme o high-end segmentu, pohybujeme se opravdu v kusových záležitostech, protože objekty musí splňovat nejvyšší kritéria. Moc si vážím příležitosti být u těchto realizací, ať už při přípravě rezidenčních projektů, nebo při prodeji vil. Ale k vaší otázce – z disponibilních individuálních nemovitostí aktuálně stojí za pozornost vila v ulici Nad Šárkou na Hanspaulce, dále vila Romaina Rollanda anebo U Vorlíku v Bubenči. U rezidenčních projektů můžu jmenovat nedávno dokončený projekt na Janáčkově nábřeží 39, projekt nedaleko Pařížské ulice s názvem Old Town Court anebo projekt v rekonstrukci na Smetanově nábřeží. Připravujeme i několik nových projektů v Bubenči, na Starém Městě i na Vinohradech. Výhodou mojí práce a obecně fungování Lexxus Norton je, že stojíme už u zrodu projektu. S developerem pracujeme od momentu akvizice místa a posouzení lokality – v oddělení Research máme několik specialistů, kteří nepřetržitě sledují trh – až po stanovení hlavních charakteristik projektu, nastavení obchodních podmínek a marketingu. Je to kreativní práce, která se opírá o zkušenosti lidí v našem týmu. Já vnímám Lexxus Norton skoro jako rodinnou firmu, gro týmu jsou agenti s praxí v Lexxusu minimálně deset let.
Co Vám tato práce přináší a naopak bere?
I po tolika letech praxe a hromadění kontaktů je pro mě každý den novou výzvou. Znamená to mít neustále přehled v obchodních transakcích, které se na trhu realizují, a současně sledovat nové příležitosti. Co mě těší, je skutečnost, že s některými klienty spolupracuji již 15 let a pořád se vrací. Výběr bydlení anebo nákup nemovitosti je relativně rychlý proces z hlediska realizace, ale důsledky jsou obvykle dlouhodobého charakteru.
Jak Váš byznys zasáhla krize?
V high-end segmentu jsme nezaznamenali žádné poklesy cen, pouze zpomalení procesu prodeje jako logické vyústění váhaní a čekání na to, co se bude dít. Domnívám se, že tato zkušenost posílila do budoucna i vědomí investorů. U luxusních nemovitostí se trh chová velice konzervativně a navíc posiluje důvěru a pocit jistoty správně investovaných peněz.
Reality jsou úzce spjaty s architekturou a designem a odtud je jen krůček k umění. Sledujete umění?
Určitě, sleduji umění a jeho současné tendence. Často chodím do pražských galerií a těším se na letošní Art Basel, Bienale v Benátkách a Dokumentu v Aténách. Mám ráda umění, které provokuje emoce v pozitivním slova smyslu. Co se týká obrazů, všude hledám poselství modernismu začátku minulého století, v architektuře mám pak oblíbená 30. léta.
Zmínila jste, že Vaše práce je náročná na pozornost, jak tedy relaxujete?
Nejlépe u sportu se značnou dávkou adrenalinu, anebo vytrvalosti. Vzhledem k tomu, že pocházím z hor, v zimě si ráda užiju freeridové lyžování a skialpinismus, v létě pak tracking, feraty v Alpách, golf a kondičně běh nebo kolo. Zároveň miluji dobré jídlo a všechny druhy jazzu.
Připravila: Jitka Krulcová
Foto: Ondřej Pýcha
Byt jako luxusní auto
Stoupáme po úzkém schodišti, míjíme pavlač s výhledem do dvora a