Co bylo klíčem k úspěchu vaší firmy, která dnes zaujímá přední pozici na trhu?
Náš úspěch stojí zejména na inovacích. Jako firma se snažíme nestagnovat, ale naopak neustále vyvíjet nové produkty a ty stávající vyšperkovat k dokonalosti. Osobně si vážím každého nápadu, který mi je nabídnut, a přemýšlím o něm. Díky mé přirozené intuici na to, co bude na trhu úspěšné, dokážu poměrně rychle odhadnout životaschopný projekt a posunout pouhý nápad směrem k jeho realizaci. Druhým aspektem možná bude fakt, že jsem v mládí hrával aktivně hokej, a jak říkají mí kolegové, tah na branku mi zůstal. Stojím si ale za tím, že úspěch firmy nikdy netvoří pouze jeden člověk. Já jsem měl to štěstí, že se mi kolem sebe podařilo sestavit kvalitní tým lidí, kteří se dokázali naladit na moje myšlenky a kteří mi pomáhají vize měnit ve skutečnost.
Jaké milníky se pojí s historií vaší firmy a které vás nejvíce posunuly tam, kde jste nyní?
Za takový zásadní milník v historii firmy považuji zahájení výroby stavebních pouzder v roce 2000, která v tu dobu v České republice téměř nikdo neznal. V ten moment byly, obrazně řečeno, položeny základy pro pozdější soustředění výroby na dveřní systémy. Abyste pochopili – do té doby se firma totiž věnovala výhradně segmentu stahovacích schodů a interiérových a exteriérových schodišť. Na stavební pouzdra jsme později navázali jejich bezobložkovým provedením, po kterém začala být poptávka zejména v zahraničí. Skryté zárubně a designová dveřní křídla pak už byly logicky navazujícím krokem. Vážím si toho, že dnes jsme díky tomuto vývoji v podstatě lídrem českého trhu v oboru designových dveřních systémů. Za své dva osobní milníky spojené s firmou pak považuji rok 2003, kdy jsem do společnosti nastoupil, a rok 2018, kdy jsem se stal jejím většinovým majitelem.
Která období v historii firmy pro vás byla nejobtížnější a proč?
Abych pravdu řekl, takhle se na to nedívám. Zastávám názor, že obtížné období vás posílí, proto se ze špatných událostí snažím vždy vytěžit maximum toho dobrého – minimálně zkušenosti. Z případných proher se tedy učím a ve ztrátách vidím budoucí výhry, a to mě posouvá dál. Ne nadarmo se v čínštině slovo krize skládá ze dvou symbolů – nebezpečí a příležitost. Záleží pak na jedinci, s čím rezonuje a čemu dá přednost. Z mého pohledu je osudovou chybou lídra rigidita a rezignovanost. Nepřizpůsobivý lídr nevidí příležitost, která kolem něj právě prochází. Vyloženě nějaký špatný rok nebo období tedy v historii firmy prostě nevnímám. To, co se zdá obtížné, beru jako výzvu do dalších období.
Jaká byla strategie za genezí a vývojem vašich produktů v čase a které z nich považujete za nejzdařilejší?
Určitě jít cestou prémiových dveří a skrytých zárubní, a to zejména v době, kdy tu tento sortiment vůbec nebyl. V kombinaci s tuzemskou výrobou, českou fortelností a kvalitou jsme vytvořili takřka bezkonkurenční výrobek. Pyšní jsme zejména na všechna naše designová dveřní křídla, jejichž základ tvoří jednoduchá kombinace hliníkového rámu a skleněné výplně. Jak řekl Antoine de Saint-Exupéry: „Dokonalosti se nedosahuje tehdy, když už nelze nic přidat, ale tehdy, kdy se nedá nic odebrat.“ A právě tato jednoduchá kombinace umožňuje otočným dveřím MASTER sahat až do neuvěřitelné výšky 3,7 metru a dveřním křídlům STING a IDEA ve spojení s posuvným systémem PREMIUM vytvářet v interiéru doslova pohyblivé příčky. Výrobek, který bych na tomto místě také rád jmenoval, je obkladový systém EFEKTA. Je to sofistikovaně připravený produkt pro jednoduché řešení obkladu stěn. Kromě systémově řešeného uchycení pohledových ploch obkladů umožňuje i srovnat dveřní křídlo a obklad do jedné roviny. Zavěšení zařizovacích prvků, jako jsou poličky, skříňky či držáky na ramínka, je už jen funkční třešničkou na tomto promyšleném systému.
Kolik má firma zaměstnanců a oddělení, respektive jak v mezidobí vyrostla?
Z původní malé firmy vyrábějící stahovací schody máme dnes cca 175 pracovníků a 7 výrobních divizí zaměřených na stavební interiérové produkty. Osobně bych ale firmu neměřil podle toho, jestli a o kolik vzrostl počet jejích zaměstnanců, ale podle toho, zda roste její obrat, zisk a v neposlední řadě také perspektiva na trhu. Co se týče vývoje těchto kritérií, s velkou radostí sledujeme jejich rostoucí tendenci.
Které vaše produkty jsou nejvíce poptávané? A jedná se o trendové věci, které jsou oblíbené v určitém období, nebo o kontinuální zájem?
Pevnou stálicí jsou určitě stavební pouzdra, a to především proto, že jsme jejich jediný výrobce v České republice. Automatickou linku pro jejich výrobu jsme si nechali vyrobit přímo na zakázku a je v Česku jedinou svého druhu. Nové produkty z hliníku v segmentu dveřních systémů ale už nyní jasně ukazují, že budou další vlajkovou lodí naší společnosti. Obecně bych řekl, že zájem o dveřní systémy je spíše kontinuální záležitostí, ale v posledních letech zažíváme v tuzemsku stavební boom, který na to má jistě také vliv, stejně jako rostoucí zájem lidí o interiérový design a o kvalitu produktů, které kupují.
Jak velkou roli vůbec hrají ve vašem byznysu trendy a jaké v něm aktuálně panují?
I na oblast dveřních systémů mají aktuální trendy samozřejmě vliv. V současné době v interiérech již delší dobu převládá obliba v jejich celkově minimalistickém pojetí a zároveň inklinace ke dveřním křídlům atypických rozměrů, sahajících třeba až ke stropu. Dveře proto využívají subtilního hliníkového rámu, který jim dodává pro tyto maxi požadavky potřebnou pevnost. V současnosti jsou trendy skleněné výplně s originálními vizuálními úpravami. Novinkou je například pohledové rozčlenění výplně tenkými hliníkovými profily nebo mezi dvěma skleněnými plochami zalaminovaná dekorativní kovová síť, která při dopadu světla vytváří 3D holografickou iluzi. Mezi další novinky se v tomto směru řadí také matná barevná skla, která vznikají pískováním v celé ploše dveří a následným lakováním zvoleným odstínem. Z hlediska barevnosti dnes v interiéru i na dveřích převládají zemité neutrální tóny a s tím i související pomocí laminátů imitované přírodní materiály, jako například kámen.
Na čem si vaše firma zakládá z hlediska designu? Je minimalismus mantrou, přes kterou nejede vlak, nebo jste ochotni někdy tak zvaně uhnout z této cesty a navrhnout odlišnější styl?
My směr minimalismu plně podporujeme, ale nejde tu o nějaké nepřekročitelné dogma, jak by se možná mohlo zdát. Osobně zastávám názor, že s volbou spíše umírněného, ale nadčasového designu prostě nemůžete udělat krok vedle. Přece jen zvolené interiérové prvky by se vám doma měly líbit i za pět deset let. A na tomto přesvědčení stojí samozřejmě i základní design našich produktů. Avšak mnohé z nich, jako například dveře MASTER nebo obkladový systém EFEKTA, nabízí, zvláště ve spojení s Grafosklem, neomezenou vzhledovou variabilitu, a tudíž možnost zcela jedinečných interiérových prvků.
S jakými designéry spolupracujete? Řešíte si vše interně, nebo si ad hoc necháváte navrhnout některé produkty i z externích zdrojů?
Design našich produktů řešíme až na výjimky interně. Na úrovni autorských návrhů jsme spolupracovali například s architekty Janem Ranným či Tomášem Prímusem. Podle návrhů Ing. arch. Ranného jsme vytvořili nové modely dveřních křídel MASTER DOOR, Ing. arch. Prímus je zase autorem návrhu jedné z modelových variant dveří IDEALINE.
Jaký podíl mají na celkových tržbách zakázky na míru?
Zájem o zakázkovou výrobu v poslední době významně roste. Rozhodně na to má vliv stoupající bytová kultura v České republice, se kterou se začínají stále častěji objevovat osvícení investoři. Ti chtějí mít ve svých interiérech moderní, netradiční prvky a svoji zakázku si přejí upravit na míru svým potřebám. Zároveň stále více pracujeme s architekty, projektanty a bytovými designéry, což s sebou zakázky na míru logicky nese, protože každý z nich má o interiéru individuální představy. Co se týče konkrétního podílu, v současné době se pohybujeme okolo 30 procent, ale do budoucna počítáme s nárůstem na 50 procent.
Jsou zákazníci na českém trhu nároční?
Pokud vyrábíte exkluzivní produkty pro náročnou klientelu, tak zákazník samozřejmě očekává kvalitní výrobky, a to jak z pohledu kvalitní výroby, tak i designu. My jsme za to ale rádi, protože požadavky náročných zákazníků nás neustále nutí na sobě i na našich výrobcích pracovat, zdokonalovat se a nestagnovat.
Vzpomínáte na vaši zlomovou zakázku či jinak zajímavou realizaci?
Zlomovou zakázkou pro nás byla rozhodně světová výstava EXPO 2015 v Miláně, pro kterou architekti Ondřej Chybík a Michal Krištof navrhli Český pavilon. Jeho součástí totiž byly naše skryté zárubně a dveře MASTER DOOR. A právě tento Český pavilon získal několik ocenění, z nichž tím největším bylo třetí místo za nejlepší architekturu. To byl obrovský úspěch, kterého Česká republika dosáhla poprvé od roku 1958, kdy tehdejší Český pavilon získal nejvyšší ocenění celé výstavy. Tato zakázka nám pomohla nasměrovat smýšlení českých architektů a ukázat jim, že i čeští výrobci mají co nabídnout.
Jak probíhá typická objednávka procesně – vědí zákazníci vždy přesně, co chtějí, který produkt a podobně, nebo naopak výsledek vzniká v průběhu jednání?
Nedá se vyloženě říct, že bychom měli typickou objednávku. Je to hodně individuální. Spousta našich zákazníků přijde k nám do showroomu společně se svým architektem nebo bytovým designérem a zakázka se tvoří přímo na místě. Ladí se zde celý interiér, a to jak z pohledu materiálů, tak i barev. Řekl bych, že v zásadě mají zákazníci nějakou základní představu, jak by měl jejich interiér vypadat a co od něho požadují, ale konkrétní modely a jejich provedení se většinou řeší až v průběhu jednání.
Jak se vaše produkty pohybují cenově oproti podobným výrobkům na trhu? A jak zvyšujete konkurenceschopnost vašich produktů?
Ačkoliv dnes expedujeme téměř do 50 států světa, největší část prodejů stále realizujeme na českém trhu, kde se naše produkty z hliníku a skla potkávají s podobným sortimentem hlavně ze západní Evropy. V porovnání se zahraniční produkcí mají naše výrobky zhruba poloviční cenu. Přidanou hodnotou pro české zákazníky je navíc to, že komunikujeme v češtině a naše firma má 30letou tradici. A co se týče konkurence, tak z jejích chyb i úspěchů se učím, takže ji jako konkurenci v podstatě ani nevnímám. Dovolím si tvrdit, že například v segmentu stavebních pouzder v České republice ani konkurenci nemáme, protože, jak už jsem zmiňoval, v tuzemsku jsme jejich jediným výrobcem a tu zahraniční zvládáme pomocí kvalitně řemeslně zpracovaného výrobku a českého servisu s poradenstvím.
Kdo je typově vaší klientelou? Podle referencí na webu převažují individuální klienti, spolupracujete ale i s developery nebo architektonickými studii v širším měřítku?
Posledních pár let se aktivně zaměřujeme na perspektivní klientelu v podobě architektů a bytových designérů, protože naše portfolio výrobků svým provedením i použitím v interiéru k tomuto maximálně směřuje. S kolegou jsme za poslední rok a půl navštívili zhruba 850 architektů, z nichž někteří s námi již v současné době realizují své zakázky, s jinými jsme ve stadiu odborných konzultací postupně směřujících k objednávkám. Snažíme se jim být velice solidním partnerem s individuálním přístupem ke každé jednotlivé zakázce a maximálně vycházet vstříc jakýmkoli atypickým požadavkům, jsou-li samozřejmě proveditelné z konstrukčního hlediska. Právě architekti a bytoví designéři nám pomáhají neustále posouvat hranice skloubení praktičnosti a designu našich produktů, proto jsme moc rádi, že se nám podařilo změnit jejich vnímání a dokázat, že i velikostně střední firma z Přerova může směle konkurovat zahraniční produkci TOP designových produktů, avšak na bázi kvality české výroby a českého servisu. Záleží nám i na těch nejmenších detailech a snažíme se o jejich precizní zpracování, ačkoliv si uvědomujeme, že dokonalost je běh na dlouhou trať. Spolupracujeme samozřejmě také s developery, i když zde jde většinou o sériové produkty, které jsou zapracovány do projektu. Při délce procesů stavebních povolení v České republice totiž příliš nelze pracovat s atypickými výrobky.
Text: Nikol Pavlíčková Foto: Ondřej Pýcha