V POP Airport jste se rozhodli jít cestou spojení nakupování a zábavy. Vzniklo muzeum dinosaurů, vedle stojí zábavní park Majaland, k vidění je i muzeum veteránů. Tak nevypadá běžné outletové centrum. Byl to od začátku váš záměr?
Otto Jerman: POP Airport budujeme jako velké rodinné centrum, které nabízí ve světě tolik žádaný mix výhodného nakupování a zábavy pro děti i dospělé. Tedy kombinaci, která v tuzemsku dlouhodobě chyběla. Pouhá kombinace běžného nakupování a zábavy ale rozhodně nestačí. Jsme přesvědčení, že aby takové centrum bylo dlouhodobě úspěšné, atraktivní pro zákazníky a neustále zvětšovalo svou spádovou oblast, musí každou ze svých nabízených služeb neustále zlepšovat a vymykat se zažitému standardu.
Co si za tím můžu jako běžný zákazník představit?
OJ: Outletové nakupování vyvolává několik základních asociací. Tou pozitivní je bezesporu cenová výhodnost. V případě POP Airport jde o slevy v rozmezí třicet až osmdesát procent. Ve spojení se slovem outlet vás ale může napadnout také horší výběr velikostí, pocit stísněnosti či nižší komfort a kultura nakupování. S tím se v POP Airport prostě nesetkáte. Celé centrum i každý obchod v něm si na pozitivním zážitku z nakupování zakládá. Právě proto jsme vybudovali široké chodby a prostorné obchody, ve kterých se nikdy nebudou naši zákazníci mačkat.
Platí to i o zábavní části centra?
OJ: Rozhodně. Příkladem může být náš Majaland – krytý zábavní park s horskou dráhou, kolotoči a dalšími atrakcemi. Kouzelný svět včelky Máji a jejích přátel je místo, ze kterého budete své děti jen těžko dostávat domů. Je to ale zároveň místo, kde najdete za rozumnou cenu vysoký standard služeb a bezpečnosti převzatý spolu s licencí od jednoho z největších provozovatelů rodinných zábavních parků v Evropě, společnosti PLOPSA Group.
Zvedly zábavní prvky i celkové pojetí centra návštěvnost POP Airport?
OJ: Pokud budeme srovnávat s obdobím před nastavením nové strategie postavené na kombinaci nakupování a zábavy, tak křivka návštěvnosti nyní roste násobně rychleji. Samozřejmě to ale není jen samotnými zábavními projekty. Všichni pracujeme na tom, aby zábavou a zážitkem bylo i samotné nakupování v POP. Neustále zlepšujeme portfolio nabízených značek, foodcourt i další služby. Projekt nakupování a zábavy se nám daří představovat široké veřejnosti v tuzemsku i zahraničí. Výsledkem je skutečnost, že zvětšujeme svou přirozenou spádovou oblast a přitahujeme pozornost stále širší cílové skupiny. Stáváme se destinací, kde si najde zábavu a výhodně nakoupí celá rodina.
Který ze zábavních prvků je z pohledu návštěvnosti nejúspěšnější?
OJ: Majaland. Návštěvnost tohoto rodinného zábavního parku předčila veškerá naše očekávání. Je evidentní, že v České republice podobný projekt chyběl. Rodiny chtějí trávit čas pohromadě a bavit se. A z vlastní zkušenosti musím říct, že třeba Vikova horská dráha, Motýlí kolotoč nebo Tančící květinu si rozhodně užijí s dětmi i rodiče. Největší potenciál je ale v propojenosti. Proto postupně testujeme a zdokonalujeme možnosti nejrůznějších cross sale aktivit, abychom co nejlépe využili potenciál všech projektů.
Bude se Majaland ještě rozrůstat?
Martin Škoda: Už příští léto se rozrosteme i do venkovní části, kde bude celá řada nových velkých atrakcí. I při budoucím rozvoji Majalandu se nám potvrzuje, jak důležitý je dostatek prostoru k růstu a expanzi. V tomto je areál POP Airport naprosto fantastický.
Změnilo se díky zábavě složení návštěvníků?
OJ: Stáváme se vlastně novou výletní destinací, často pro celodenní rodinné výlety ze všech koutů České republiky.
Jan Muranský: To s sebou přináší řadu výzev. Vlastně to mění pravidla hry. Jde například o správné nastavení značek a sortimentu. Musíme se vypořádat s mnohdy až hraniční návštěvností přes víkendy a v době prázdnin nebo svátků.
Projevuje se zájem o muzea a zábavní park i ve vyšších tržbách obchodů?
JM: Rozhodně. Konverze návštěvníků Majalandu, Dinosaurie či galerie Engine do zákazníků outletových obchodů je výrazně vyšší, než jsme očekávali. Samozřejmě se snažíme i o maximální synergie a speciální nabídky pro ty, kteří přišli v první řadě za zábavou.
Proč jste zvolili pro jednu z hlavní atrakcí téma dinosaurů?
OJ: Ať zvedne ruku ten, kdo si v životě neprošel životní fází paleontologa. Dinosauři jsou prostě fenomén a vděčné téma napříč všemi generacemi. Takže každý dinosaury zná, každý o nich spoustu věcí ví, ale jen málokdo nějakého viděl. Proto vzniklo Dinosauria Museum Prague. Aby zhmotnilo naše představy, zasadilo je do kontextu a přiblížilo dávné obry doslova na dotek. Stačí chvíli sledovat návštěvníky – rodiče – častěji tátové – konfrontují své vzpomínky z dětství s realitou a často nastupují do role průvodců a svým dětem vypráví vše, co se za celý život o vyhynulých plazech dozvěděli. Děti chvíli poslouchají a pak prchají za interaktivními prvky. Je to zhmotněná fantazie na vlastní oči spatřit pravé fosilie pravěkých obrů staré i 154 milionů let a dlouhé hodně přes dvacet metrů.
Chcete, aby muzeum dinosaurů fungovalo i jako vzdělávací projekt, tedy nejen pro zábavu?
OJ: Dinosauria již takto funguje. Zájem především škol a dalších zájmových kroužků a skupin o komentované prohlídky neustále roste. Nejčastěji provádí náš paleontolog Štěpán Pícha. Kromě originálních exponátů dinosaurů na ně čeká několik modelů z dílny studia Blue Rhino z USA, které patří mezi přední světové výrobce a své modely vytváří podle nejnovějších vědeckých poznatků. S oživlými dinosaury se u nás můžete potkat ve virtuální realitě formou zážitkové hry, která je hned vedle vchodu do muzea. Zde jsme převzali koncept od českého týmu vývojářů DIVR LABS. Součást muzea tvoří i úchvatná expozice a sbírka minerálů Geosvět čítající kolem šesti tisíc exponátů.
Po architektonické stránce jste zvolili zajímavý koncept vybudování ulic, které evokují historickou Prahu. Co vás k tomu vedlo?
MŠ: Objekt dnešního POP Airport jsme přebírali ve stavu, který se nám nelíbil. Šlo o běžné nákupní centrum – nemělo nic navíc, nemělo ducha a atmosféru. Společně s architekty jsme proto původní moderní část s obchody nahradili fasádami à la Pařížská ulice. Původně tak měla být pojata jen centrální pasáž s přibližně dvaceti obchody, do které by se koncentrovaly luxusní značky. Výsledek se ale líbil natolik, že jsme se rozhodli přepracovat všechny obchody. K tomu jsme ladili detaily – dlažbu, dekorace i stromy a ostatní zeleň. Nezapomněli jsme ani na městský mobiliář – originální litinové staropražské lampy, odpadkové koše a lavičky a spoustu dalších drobností, které návštěvníkovi navozují dojem, že se prochází po ulicích staré Prahy.
Na jaké zajímavé odkazy na skutečnou Prahu lze v outletu narazit?
MŠ: Máme tu více než 150 obchodů s historickou fasádou. Nenajdete tu dvě stejné – každá je jiná a přibližně dvacet z nich je kopií existujících domů v historickém centru Prahy. Najdete tu i repliku Písecké brány, která je vlastně mým historickým odkazem. V roce 2001 jsem rekonstruoval originál a o sedmnáct let později v POP vytvořil repliku. A ještě jedna perlička. Tři architekti a jeden stavbyvedoucí si nechali udělat odlitky svých obličejů a umístili je jako dekoraci na jedné z fasád.
Jakou máte aktuálně obsazenost v POP Airport?
JM: Momentální obsazenost je nad 85 procenty. Outletová centra obecně nemíří ke sto procentům, ale vždy si drží určitou flexibilitu pro obměnu nabízených značek. Zákaznické preference se rychle mění a i určitá variabilita v prostorech nám umožnuje na poptávku rychle reagovat. Prostor dáváme i takzvaným pop-upovým prodejnám, které zpravidla slouží k tomu, aby si značka daný trh osahala. K tomuto účelu držíme několik plně vybavených prodejen, kde je možné si na několik měsíců zkusit, jak bude nová značka úspěšná, a až poté investovat do celého konceptu nové prodejny. Toto se zejména po covidových lockdownech velmi osvědčilo. V těchto zprvu krátkodobých pronájmech, které se ale zpravidla stanou dlouhodobými, chceme nadále pokračovat a zákazníkům přinášet stále nové, neokoukané značky. Prostor chceme dávat i českým designérům, pro které se outletová prodejna může stát zajímavým výprodejovým místem starších kolekcí.
Čím chcete další značky a prodejce nalákat?
JM: Značky se rozhodují především podle několika základních ukazatelů – obrat, návštěvnost a výtěžnost na metr čtvereční. My v těchto parametrech každoročně vykazujeme dvouciferný růst. Klademe enormní důraz na to, abychom i přes opravdu vysoký standard celého centra a luxusní vzhled obchodů nabízeli nájemcům ty nejvýhodnější podmínky. S ohledem na naši polohu v blízkosti Letiště Václava Havla je důležitá i akviziční činnost v oblasti turismu. I zde jsme v letošním roce odvedli velký kus práce. Uzavřeli jsme partnerství s největšími agenturami v oblasti incomingového turismu. Dokážeme také nabídnout flexibilní podmínky pro začátek spolupráce, aby zejména značky, které teprve vstupují na český trh, měly začátek působení na českém trhu co nejsnazší.
Aktuálně nutí ekonomická situace řadu lidí šetřit a omezovat nákupy. Obáváte se, že toto šetření dopadne i na vás, nebo právě koncept outletu, který pracuje se slevami, dává POP Airport konkurenční výhodu oproti jiným nákupním centrum?
JM: Současná situace lidem spíše ještě přiblíží výhodnost outletového nakupování. Slevy v rozmezí třicet až osmdesát procent, možnost si daný produkt ihned osobně vyzkoušet a v neposlední řadě i jedinečný design celého centra jsou jednoznačně argumenty pro návštěvu. Navíc na naše poměry jedinečná kombinace nakupování a zábavy, která garantuje vyžití pro celou rodinu, je mimořádně atraktivní jak pro českého, tak zahraničního zákazníka. A zapomínat nesmíme ani na práci s firemní klientelou.
Co ve vašem pojetí práce s firemní klientelou znamená?
OJ: Nejde jen o slevy. Do té první kategorie bych zařadil služby, které můžeme nabídnout firemním zákazníkům my. Jsme zvyklí pro ně pořádat speciální eventy, exkluzivní Night shoppingy či prezentace produktů v prostorách centra. Stále oblíbenější jsou firemní akce v Majalandu i Dinosaurii. Zároveň byznysové klientele nabízíme kongresové a prezentační prostory jen několik minut od letiště. Druhou kategorií jsou pak partnerské programy. Aktuálně nabízíme výhodnou spolupráci cestovním kancelářím, hotelům, agenturám, průvodcům, ale i influencerům a dalším subjektům, jejichž náplní je práce s turisty a lidmi obecně. Díky této spolupráci mohou naši obchodní partneři získat atraktivní bonusovou finanční odměnu ve výši až deset eur za osobu. Ze spolupráce těží i klienti našich obchodních partnerů. Každý návštěvník, kterého náš obchodní partner přivede, získá extra slevu deset procent na outletové nákupy a desetiprocentní slevu na nákup vstupenky do Majalandu Praha nebo Dinosauria Museum Prague. POP Airport je moderní, ale zároveň velmi velkorysá budova.
Jak pracujete s nárůstem cen energií a provozních nákladů?
MŠ: Efektivita provozu je ohromné téma. A to nejen z ekonomického, ale také společenského pohledu. V Tuchoměřicích s ním pracujeme od samotného počátku. Máme tu například obří retenční nádrž na dešťovou vodu s objemem 1500 metrů krychlových, ze které zaléváme veškerou zeleň a stromy. Všude samozřejmě svítíme chytrými LED technologiemi. Tento rok jsme na střechu Majalandu nainstalovali 1100 solárních panelů o výkonu 500 kWp a budeme v tom pokračovat. Za pár měsíců přibude dalších 1800 panelů s výkonem 800 kWp na střeše centra. Díky tomu si vyrobíme přibližně čtyřicet procent elektřiny spotřebované v areálu. Po vzoru Majalandu budeme i v hlavní budově přecházet na tepelná čerpadla a odstavíme plynové kotle. Myslíme i na pohodlí našich zákazníků. Ve spolupráci se společností ČEZ jsme zprovoznili sedm nabíječek pro elektromobily a připravujeme další. Projektujeme také vodíkovou čerpací stanici na vlastním pozemku.
Martin Škoda (48)
Jako Area Development Manager má na starost stavební rozvoj areálu v Tuchoměřicích. Dříve pracoval jako projektant, projektový manažer kanceláře M&P v Německu, ředitel zastoupení architektonické kanceláře ADR v Ruské federaci a jako manažer developmentu v několika východoevropských zemích.
Jan Muranský (34)
Ze své pozice Retail & Leasing Director zodpovídá za skladbu a výkonnost obchodů v tuchoměřickém outletu. Zkušenosti nasbíral především ve společnosti Nike, kde začínal již při studiích. Byl mimo jiné členem týmů zodpovědných za otvírání nových prodejen ve střední a východní Evropě a následně za vedení partnerských prodejen ve střední Evropě.
Otto Jerman (53)
Jako ředitel společnosti POP Family Resort Tuchoměřice je zodpovědný za řízení celého ekosystému POP Airport. Opřít se může o více než dvacetileté zkušenosti v zábavním průmyslu, retailu a službách. Pracoval pro společnosti, jako jsou Universal Music, Electronic Arts, Pepsi či St. Nicolaus.