Všechny nás už nějakou dobu trápí dlouhé dodací lhůty nových automobilů. Blýská se na lepší časy?
I letošní rok bude výzva a je i nadále nutné počítat s nutností hledání flexibilních řešení mobility našich zákazníků. I když se situace ve výrobním řetězci pomalu vrací do starých kolejí, definitivně se s ní vypořádáme nejspíše až v roce příštím. Vidíme sice rozdíly mezi značkami i jednotlivými modely, kde se už zase dodací lhůta pohybuje mezi třemi až čtyřmi měsíci, ale u globálně oblíbených modelů to trvá stále déle, než bychom si představovali.
Řešíte to nějak s klienty?
Abychom klientům pomohli, nabízíme jim řešení na míru, která jim pomůžou překlenout čekací dobu – například jim nabízíme vozidla vrácená z operativních leasingů na dobu 6–12 měsíců nebo jim prodlužujeme smlouvy do doby dodání nových vozů, aby nepřišli o mobilitu. Ale firmy jsou už obecně poučené a svou poptávku modifikují dle produkce a distribuce, například obnovováním vozových parků na etapy.
Kdo je vlastně typickým fleetovým klientem?
Typického zákazníka nemáme. Díky šíři našeho záběru pečujeme efektivně už o klienty s odběrem dvou vozů, stejně jako o společnosti s desítkami nebo stovkami aut. Například pro segment malých a středních firem máme speciální produktovou řadu, v rámci které mohou drobní podnikatelé, rodinné podniky nebo firmy, které nepotřebují obrovský vozový park, využívat velkých výhod a bezstarostného financování, které jim pokryje všechno, co je k provozu vozidla potřeba. Ať už jsou to naše nové Servisní balíčky, pojištění nebo přezutí pneumatik.
A ti velcí?
U velkých vozových parků – od deseti a více vozidel – nabízíme škálu služeb ještě o něco pestřejší. Všichni klienti si portfolio služeb mohou obohatit například o službu náhradního vozidla, pick-up servisu či elektronické knihy jízd.
Na trhu jste už přes třicet let. Jaké za tu dobu pozorujete změny?
Je jich spousta, ale můžeme je shrnout do tří hlavních okruhů. Nejprve je to digitalizace. Firmy očekávají nástroje, které jim budou šetřit čas a usnadní jim administrativu. Ty jim samozřejmě nabízíme. Za druhé je to kvalita služeb, která za posledních třicet let vystřelila nahoru nebývalým způsobem. Zákazníkům nabízíme individuální přístup, na každý požadavek jsme se naučili reagovat a hledat řešení. Do třetice je to elektromobilita. Ta mění pravidla hry úplně.
Je o elektromobily opravdu zájem i u fleetových zákazníků?
Po bezemisních vozech u nás sahají hlavně pobočky nadnárodních korporací, které mají ve své firemní strategii zakomponované emisní limity. Ale elektromobilita je zásadní trend, který u všech zákazníků podporujeme. Firmám pomáháme financovat vlastní infrastrukturu v podobě nabíjecích stanic a wallboxů. Máme připravenou nabídku dobíjecích karet, které zahrnují velké portfolio elektrostanic, a to jak běžných, tak těch u koncernových dealerů. Součástí této služby je i speciální navigace, s jejíž pomocí klient jednoduše vyhledá volnou dobíjecí stanici a průběžně monitoruje výdaje za dobíjení. Nově také svým klientům nabízíme pojištění elektromobilů s mnoha výhodami a možnost vyzkoušet si elektrovůz na vlastní kůži. Klient si může zapůjčit elektrovůz na dobu 7 až 60 dní za 500 korun denně včetně pojištění.
Bude elektrovozů ve firemních fleetech přibývat?
Jednoznačně ano. Jak už jsem říkal, kromě korporací přibývají poptávky i od společností, které se věnují udržitelnému podnikání a jeho vlivu na budoucí zakázky. Osobně věřím, že se s elektromobily budeme ve firemních fleetech setkávat stále častěji a Volkswagen Financial Services je připravený svým stávajícím i potenciálním zákazníkům nabídnout plnou podporu.