V minulých měsících si segment hotelnictví, v němž se se sítí Orea pohybujete, prošel zatěžkávací zkouškou. Byla pro vás v něčem pozitivní?
Krize přinesla řadu problémů nejen pro náš obor. Zavřít ze dne na den všechny hotely byl samozřejmě šok, který by si dříve jen těžko někdo dokázal představit. Mám-li hledat pozitiva, tak je to skutečnost, že jsme se opakovaně přesvědčili o tom, že pracujeme s lidmi, kteří umí operativně a rychle reagovat na krizové situace, kteří se umí přizpůsobit a kteří jsou loajální. Díky tomu společnost stojí na pevných základech.
Do portfolia sítě Orea patří také hotel Horal, který díky vám prošel rozsáhlou rekonstrukcí. Co na ní bylo nejtěžší a čeho si na výsledku nejvíce ceníte?
Špindlerův Mlýn je bezesporu nejprestižnějším horským střediskem v Čechách a hotel Horal díky své poloze uprostřed přírody s nádhernými výhledy, a přitom pár minut do centra přímo vybízel k vytvoření něčeho unikátního. Chtěli jsme vytvořit hotel, který nabídne nejen skvělé služby a servis, ale stane se vyhledávaným místem pro tuzemské i zahraniční hosty. Jsem přesvědčená, že se nám to povedlo i přes to, že vinou viru jsme museli poslední etapu posunout.
Rekonstrukce probíhala podle návrhu architektky Barbory Škorpilové. Do jaké míry jste jako majitelé objektu zasáhli do výsledné podoby?
S prací paní architektky jsme se seznámili ještě v průběhu výběrového řízení, a tak jsme už dopředu věděli, že její styl a rukopis je nám velmi blízký. Míra spolupráce na výsledném řešení byla poměrně extenzivní, ne však na bázi zasahování do navrženého designu, nýbrž koordinace a přizpůsobení tohoto designu potřebám provozu a budgetu. Za to, že se nám tento záměr opravdu povedlo naplnit, vděčíme nejen skvělému designu, ale také týmu společnosti Arridere, která pro nás zajišťovala koordinaci a dozor, stejně jako hlavnímu dodavateli, společnosti Techo.
Budete s architektkou spolupracovat i na dalších projektech?
Určitě, moc rádi.
Máme v portfoliu velkou řadu úžasných projektů. Spolupracujeme ale i s dalšími architektonickými studii jak tuzemskými, tak zahraničními. Baví nás pracovat s kýmkoli, kdo bere projekt jako výzvu zrealizovat něco výjimečného.
Nakolik je design mezi jinými atributy důležitý pro to, aby byl hotel úspěšný?
Je to asi stejné jako kdekoli jinde. To, aby se host cítil někde tak dobře, že se tam bude chtít vracet záleží víc na lidech, kteří vytvoří atmosféru tohoto pocitu. Důležitá je samozřejmě čistota, u hotelů pak kvalita spaní a u restaurací kvalita suroviny a jídla a pak až přicházejí na řadu ostatní vjemy jako vůně, hudba a design. Určujícím faktorem toho, jak se jako host někde cítíte však zůstávají především lidé.
Máte nějaké estetické styly či parametry, které dodržujete v rámci všech svých hotelů a segmentů, nebo design uzpůsobujete konkrétnímu místu?
Já osobně zastávám názor, že v jednoduchosti je síla. Vždy se samozřejmě snažíme skloubit parametry jako je lokalita, historie nebo styl budovy s potřebami hostů, kteří by k nám měli jezdit. Většina našich hotelů byla postavena v 80. letech nebo dříve. Nebereme to ale jako handicap, ba naopak. Díky tomu jsou rekonstrukce, které děláme daleko zajímavější. Skloubit totiž dohromady účel, styl, nové hotelové trendy a samozřejmě finanční rámce tak, aby vše zapadlo do sebe bývá někdy docela napínavé.
Do rekonstrukcí hotelů jste za poslední tři roky investovali podle dostupných informací miliardu korun. Kdy plánujete její návratnost?
Všechny realizované projekty samozřejmě mají svoji návratnost i když se její délka může projekt od projektu lišit v závislosti na naší dlouhodobé strategii. Přestože nás v posledních měsících události ohledně viru donutily zastavit a zpomalit, Orea Hotels za poslední léta zdvojnásobila výkon a jsme přesvědčeni, že se s kolektivem, který máme se velmi brzy dostaneme na výsledky z roku 2019 a rok 2021 přinese další rekord.
Jakou vizi máte pro skupinu Orea Hotels na české scéně?
Předně nechceme Orea Hotels omezovat pouze českou scénou. Jeden z našich hotelových ředitelů kdysi prohlásil ‚vysoké cíle, vysoké výsledky‘ a mě nezbývá než s ním souhlasit. Chceme zafixovat u této české značky hodnoty spojené zejména s kvalitou servisu a spokojenosti hostů. Rozšiřujeme portfolio Orea Hotels nejen skrze přímé akvizice, ale nabízíme řadu služeb pro ostatní majitele, investory nebo správce majetků, a to jak ve formě managementu nebo pronájmů tak i dalších kreativnějších forem spolupráce. Synergie, know-how a služby – a to se netýká jen provozů hotelů, ale i například staveb, renovací a asistencí se získáním financování –, které v rámci skupiny nabízíme dávají s využitím značky Orea Hotels s téměř milionem zákazníků ročně určitě smysl.
Jaké trendy určují podobu hotelnictví v Česku?
Pokud se posledních dvacet let neslo ve znamení internetu, dalších dvacet let může být a v určitém měřítku jistě bude ve znamení robotizace, digitalizace a umělé inteligence. Jsme jednou z prvních společností, která zaměstnala robota a pracujeme na digitalizaci zákaznické cesty. To znamená že náš host bude mít možnost se zaregistrovat ještě před příjezdem, odemknout pokoj a před odjezdem zaplatit přes telefon nebo jiné mobilní zařízení. Cílem ale není zautomatizovat úplně vše. Ten, kdo si přeje nebýt na hotelu rušen, získá touto cestou možnost naplnit své představy a pro ty ostatní bude mít hotelový personál více času na to, aby mohl ještě lépe převést ve skutečnost jejich očekávání.
Pokud by ale měly hotelové trendy v Česku následovat trendy světové, tak to zcela určitě není tolik o technologických novinkách jako o významu a důrazu na péči o sebe sama, a to jak fyzickou, tak duševní. Ve světě zažívají velký rozvoj všechny lokality a programy, které toto umí nabídnout ať už ve formě odpočinku v přírodě, doplněného dalšími aktivitami nebo vyhledávaného zdravotního turizmu, kdy péči lékařů a speciálních léčebných kůr využívají nejenom hosté s předpisem do lázní, ale i ve volném čase všichni ti, kdo se snaží skloubit rychlost současného světa s péčí o sebe nebo své blízké. A to je něco, na čem teď intenzivně pracujeme. Máme v Orea Hotels k využití téměř neomezené možnosti v rámci širokého portfolia současných i budoucích hotelů v Mariánských Lázních, které na rozdíl od ostatních podobných destinací ve světě mají ještě navíc tradici, historii, malebnost, přírodu, léčebné prameny… Naším cílem je ke všem těmto pozitivům hotelového provozu přidat zdravotní prvek, profesionalitu, odbornost, jedinečnost a nic by nemělo bránit tomu, abychom se v České republice opět zařadili ke světovým špičkám v oboru medical tourism.
Před dvaceti lety Cimex poprvé investoval do developerských projektů v USA. Jaké s nimi máte záměry v rámci portfolia?
V průběhu dvaceti let se nám podařilo v USA vytvořit zajímavé portfolio rezidenčních nemovitostí. Téměř vždy se jednalo o rozestavěné rezidence v atraktivních lokalitách a my k nim přidávali dokončení do podoby move-in, zařízené nábytkem, vydekorované, připravené k nastěhování. Vzhledem k tomu, že se jedná o investici, tak záměr byl vždy jediný – dobře koupit, a ještě lépe prodat.
Plánujete další podobné investice?
I když jsme se v tomto byznysu hodně naučili, postupně tuto oblast opouštíme a zaměřujeme se více na rozvoj aktivit v rámci České republiky a Evropy.
Do vašeho portfolia patří také coworkingové prostory Mo-Cha. S jakým úspěchem se dosud projekt setkal? Kdo ho nejvíce vyhledává?
Tady je asi potřeba vysvětlit něco z historie. Jedná o prostor bývalé moravské chalupy v Brně, jde o stavbu ve stylu moravského sklípku hned vedle hotelu Orea hotel Voroněž. Mnoho let byla budova zavřená a čekala na optimální využití. Díky nadšení a víře v myšlenku sdílené kanceláře a společenského místa se projektovému týmu podařilo s minimálním nákladem vytvořit zajímavý prostor, který byl ihned po svém otevření nominován a dostal se do finále hned dvou prestižních design soutěží Kancelář roku a CBRE Art of Space v čele s Evou Jiřičnou, což jsme samozřejmě vnímali jako velký úspěch.
Koncept Mocha nabízí sdílený pracovní prostor, ale i možnost uspořádání jakékoli akce v inspirativních meetingových prostorách nejenom ve formě workshopu, semináře, školení, ale ve spojení se skutečným vinným sklípkem, který jsme zachovali. Klient si může prostor objednat i pro pořádání například svatby či jiné společenské akce.
Budete tento segment dále rozvíjet? Kde a jak chcete konkurovat zavedeným hubům?
Ano, rozvoj plánujeme. Připravujeme hned několik projektů, jedním z nich je Mo-Cha v centru Prahy, který by měl být otevřen v roce 2021 a Mo-Cha Instant, zúžená verze původního produktu, jenž nabídneme v různých administrativních objektech jak v Praze, tak i mimo ni.
Jak budeme konkurovat prozrazovat nebudu. Jedná se o nový a neustále se podle poptávky vyvíjející produkt a tak je možné, že to, co plánujeme teď, nemusí už za rok platit. Každopádně ale věřím celému týmu a přeju mu, aby nadšení a kreativita, s nimiž do projektu jdou, přinesla své ovoce.