Nedávné rozhodnutí ministerstva kultury způsobilo informační zmatek ohledně budoucnosti projektu Savarin. Běží tento projekt dál?
Příprava Savarinu běží dál. V první řadě je třeba říct, že celý projekt zahrnuje dvě samostatné etapy. Ta první je již naplno spuštěna – zahrnuje pečlivou rekonstrukci historického paláce Savarin, kterou skvěle připravila architektonická kancelář Jakuba Ciglera. Práce již běží od konce loňského roku, investice je asi 400 milionů korun. A druhá etapa je ta, na které pracovalo studio Thomase Heatherwicka. Ta mění charakter doposud nepřístupného vnitrobloku, otevírá jej veřejnosti, a do nově vzniklého prostoru přidává volně přístupné fasády a terasy. U této druhé fáze probíhá nyní územní řízení, do roka od jeho získání chceme zahájit stavbu a během dalších tří let celý projekt dokončit.
O čem tedy ministerstvo kultury rozhodovalo?
V médiích se objevilo několik měsíců staré rozhodnutí ministerstva, které se vyjadřovalo negativně k věcem, které ale jsou již dávno překonané. Ten projekt se připravuje opravdu dlouhou dobu a samozřejmě se během toho vyvíjel a posunul. Do toho je potřeba započítat povolovací procesy a pak se stane to, že se vydává rozhodnutí ke staré žádosti, která ale nereflektuje aktuální podobu projektu. Ten celkový architektonický návrh připravený studiem Thomase Heatherwicka – což je ten, který jsme veřejně prezentovali – má již kladná stanoviska jak od magistrátního Odboru památkové péče, tak od Národního památkového ústavu a má podporu i u Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy a vedení Prahy 1 i magistrátu.
Jak se projekt za léta příprav posunul a v čem je jiný než na začátku?
Výtkou bylo například to, že nemají být rampy do garáží na Václavském náměstí. S těmi už se ale několik let nepočítá, s tím jsme ostatně ten projekt koupili, a teprve pak jsme jej předělali se studiem Thomase Heatherwicka do té podoby, kterou jsme představovali veřejnosti. Takže když zůstaneme u tohoto příkladu, tak jsme se před čtyřmi nebo pěti lety rozhodli, že nebudeme dělat obrovské parkování, ale spíše rozšíříme vestibul metra Můstek. Na tom jsme se dohodli s dopravním podnikem i magistrátem a Prahou 1, a Savarin tak bude mít přímé připojení na metro.
S umístěním Slovanské epopeje v Savarinu se pořád počítá?
Na začátku roku byla všemi zainteresovanými stranami podepsána dohoda schvalující nový domov pro Slovanskou epopej v pražském Savarinu s rámcovými podmínkami. To nás mimořádně těší a je to něco, na co jsme pyšní. Příležitost udělat něco takového opravdu moc často nemáte. Od té doby běží příprava detailní obsáhlé finální dokumentace celého umístění Epopeje v Savarinu. Její součástí jsou veškeré detaily o způsobu řešení expozice i podmínky jejího provozování. My jsme se již dříve zavázali uhradit veškeré náklady spojené se stavbou výstavních prostor včetně veškerého vnitřního zařízení dle požadavků na prezentaci takovéhoto díla. Praha tak neponese žádné počáteční náklady na vytvoření expozice, získá přitom podíl na každoročním příjmu z výnosů. Průběžně probíhá řada jednání a předpokládáme, že se vše podaří v řádu několika měsíců zfinalizovat.
Jak bude galerie vypadat?
Bude srovnatelná snad jen s Van Gogh Museum v Amsterdamu. Bude to prostor nejen pro Slovanskou epopej, ale stane se galerií popisující život Alfonse Muchy a dobu, ve které tvořil. Obsahovat bude několik sálů a prostor, což dá dohromady přes šest tisíc metrů v nejvyšším standardu moderních galerií ve světě. Vadí mi, když slyším, že umístěním Slovanské epopeje pod zem děláme něco špatně. Sál pro epopej bude ohromný, Thomas Heatherwick to koncipuje jako podzemní katedrálu, která bude srdcem celého místa. Galerie bude přímo pod parkem, nebude nad ním žádná velká zátěž, takže je to unikátní možnost, jak udělat tak jednolitý obrovský prostor přímo v centru města, a ještě u stanice metra. Poprvé tak bude možné vystavit obrazy Epopeje vedle sebe, jak to bylo plánováno – jeden po druhém, a ne třeba zády k sobě.
Je spolupráce s Thomasem Heatherwickem v něčem výjimečná?
Přístup jeho a celého studia je výjimečný v tom, že nepřemýšlí pouze jako designéři nad něčím hezkým nebo jako pouze architekti, ale dívají se na projekt z mnoha aspektů, na jeho uživatele a jejich potřeby, na to, k čemu by měly jednotlivé části sloužit. Kvůli Savarinu obešli Prahu a přišli s ideou, že pro centrum Prahy jsou typické červené pálené střechy a tento prvek následně přenesli do architektury Savarinu. Geniálním způsobem rozehráli tuto hru na fasádách ve vnitrobloku, čímž je oživili. Z venkovních stěn budov udělali pochozí prostory, galerie, schody, stěny se staly součástí veřejného prostoru. Opravdu se na tento projekt těším.
Crestyl ale není jen Savarin. Co dalšího chystáte?
Čilý stavební ruch je v případě naší nové pražské čtvrti Hagibor, kterou budujeme v sousedství stanice metra Želivského. Postupně zde vyroste celkem pět rezidenčních domů společně se šesti administrativními budovami. Vše propojí centrální pěší bulvár s obchody a restauracemi a nové náměstí. První dva bytové domy jsme již na jaře zkolaudovali, další dva se začaly stavět společně s první kancelářskou etapou. V Praze také v těchto týdnech zahajujeme prodej úplně nového rezidenčního projekt Semerínka. Jeho jedinečná lokalita zaručuje snadnou dostupnost metrem i blízkost přírody. Přímo na pražském náměstí Republiky jsme pak zahájili rekonstrukci rozsáhlé historické budovy NR7, kde budou prostory pro obchody a služby a kanceláře. A v polovině léta jsme udělali krok i do moravské metropole, kde jsme představili unikátní projekt Dornych, kombinující veřejný prostor, obchody, byty a kanceláře. Ten vznikne na místě dnešního starého obchodního centra vedle hlavního nádraží. Zde jsme již získali pravomocné územní rozhodnutí a v příštím roce chceme začít stavět, celková investice je přes sedm miliard korun. Připravujeme i velkorysý rezidenční projekt ve velmi atraktivní pražské lokalitě, ale i řadu dalších. Na detaily je ale ještě brzy.